Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1969 ggr
bjorsa
0

liten spindel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte en liten spindel på orkideen spindel är ca 2 mm stor och så här ser den ut på blomman i s-makro på 10 cm håll för att man skall se hur attnas liten den är

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här är den tagen med ett omvänt 135 mm (obeskuren)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här emd ett omvänt 50mm men de e krånligt att få fokus på den minst mm gungning så hamnar den ur fokus och nu gick de inte att få fokus på ögonen som jag tänkt mig . (obeskuren)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här en bild på nätet maskorna kan inte vara stora oxå tagen med ett påskruvat 50 mm på dimage z5 ,alla bilderna blev lite mörka trots ute å blixt och reflektor den hamnade helt enkelt i skuggan hela tiden men skall testa att belysa den från baksidan av blomman senare .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och när jag stod där å försökte då kom ett bi å ville vara med så här en beskuren bild på den skar bort där blixten ställde till det fotat i s-makro,blixt,1/1000

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till bild på den och nu med närbildlins +10 påskruvad (obeskuren) Kan tillägga för dom som är intresserad att med +10 påskruvad på dimagez5 så blir närgränsen runt 9 cm med max zoom vilket gör att 9mm fyller bilden på bredden och 7 mm på höjden

mvh/bjorsa

Martin
0

Häftiga foton!

mvh Martin

bjorsa
0

#6 :-) Ville test å se om de gick att fota en sån liten en med min kompaktkamera fast tror jag får träna lite mer med dom olika linserna nu vill jag hitta stora feta flugor :-)

Hur gick de med telekonvertern har du fått reda på om de e någon större skillnad på den som kostade 2500 mot den för 1250 ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Försökte nu att få till bättre bilder på den lille spindeln här klättrar han på orkideen oxå nu med +10 lins

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till när han klättrar omkring .

mvh/bjorsa

Martin
0

#7 Nej, inga konkreta svar på de olika konvertrarna. Den dyrare skall vara väldigt bra enligt flera recensioner och det är svårt när man inte hittar någon som testat båda, men den verkar vara bättre även i lite svagare ljus ("ljusstarkare", eller vad man kan kalla det). Skall dock in om ett par fotoaffärer också och höra om de har någon erfarenhet av dem.

mvh Martin

bjorsa
0

#10 Ok du kan ju skrika till om du får fram något eller om du köper en jag är oxå sugen på en men som alltid en penningfråga finns ju så mkt annat som man behöver bättre :-(

Men om man frångår de ekonomiska så skulle ju den där 2,2 ggr var kul dessutom kan man ju montera närbildslins utanpå den å få ännumera makro :-) tror jag men de borde fungera för närbildslinsen kortar ju bara närgränsen i teleläget och som nu med +10 har jag full zoom på 9 cm håll +4 gör ca 30 cm .

mvh/bjorsa

Martin
0

#11 Jag kommer att köpa en av de två denna eller nästa månad. Just nu lutar det åt Raynox 2.2x konvertern, men som sagt så är det ju alltid en pengafråga till syvende och sist. :) Men jag lovar att återkomma när jag köpt och kan recensera!

mvh Martin

Robert
0

Du börjar bli riktigt vass med de små krypen bjorsa. Har du inte underexponerat de första bilderna, för det vita är grått.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#13 Jo den är nog underexponerad och bilderna överhuvudtaget är lite si så med jag ville mest bara visa/testa hur attans liten den var spindeln och hur pass stor/nära man kunde få den med omvänd lins och närbildlins fast trots stativ är de svårt då minst vindpust gör att fokus kommer fel men kul är de :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Hittade en spindel som var gigantisk jämfört med den lilla som var runt 2 mm den var nog 2,5 cm med benen

mvh/bjorsa

ERIR
0

Det var en liten rackare. Märks att du är konstnär, bilderna #3 och #8 är härliga konstverk helt i min smak!

ERIR
0

Det var en liten rackare. Märks att du är konstnär, bilderna #3 och #8 är härliga konstverk helt i min smak!

bjorsa
0

#17 Du menar konstig :-) #3 Kom till av slumpen som så ofta spelar han en stor roll i #8 tänkte jag till lite å ville jag ha orkideens kronblad som en våg där imse klättrar på vågtoppen .

Visst var han liten pytteliten men han trivdes när han kom ut på altanen för nu svärmar några knottliknande varelser där ute så några fastnade i nätet så han har lite käk nu när han kom in för orkideen står inne å lillspindeln oxå :-)

mvhj/bjorsa

Mikael Nr 15
0

aså f*n va bra du är på macro bilder. Sattsa på det

bjorsa
0

#19 Tack !

mvh/bjorsa

E_hjo
0

HIIIIIIIIIIIIIIIIIII! Hemlis