Uppgradera från Nikon D40?
Hej allihopa!
Jag känner att jag så smått börjar "växa ur" min Nikon D40. Det är en trevlig kamera men allt eftersom jag lär mig mer så vill jag fota mer manuellt vilket inte är möjligt till en viss gräns nu, jag känner också att 6 mp är aningen för lite när jag har börjat skriva ut större bilder.
Iaf, till saken. Då jag bara är 14 år så har jag som ni förstår inte så stor ekonomi och inte mycket pengar att röra mig med. Jag kan i nuläget som max men hjälp av föräldrar spendera 10 000 kr på kamera + optik.
Innan jag köpte systemkamera så hade jag diverse kompaktkameror från Canon, jag var väldigt nöjd med alla. Nu har jag smått funderat på att byta märke igen till Canon. Om jag ska byta upp mig till en annan Nikon kamera så finns det ju D60, men det är så liten skillnad så det känns inte värt det. Sen är det ju D80, jättetrevlig kamera men om man jämför den och Canon EOS 450D så känns det nästan som att 450D är mer prisvärd? Jag har haft möjligheten att känna på båda kamerorna och fota lite och ja Nikon har aningen skönare grepp men jag tror inte det är något jag kommer störa mig så mycket på.
Så nu ber jag om era kloka åsikter, vad tycker ni att jag ska göra?
jag ber om ursäkt för ett virrigt inlägg men jag har läst runt så mycket så allt snurrar i huvudet för mig
MVH Amanda
har du mycket tillbehör till din nikon d40 som kan användas till tex d80 så är det ju smidigt att hålla sig till nikon så du slipper byta ut allt och på så vis kanske lägga mer pengar på nya objektiv och grejer för att utöka det du har..

Vad är det för manuella inställningar du saknar? Sekvenstagning?
Jag skulle också vilja veta vilka inställningsmöjligheter du tycker dig sakna. Går det int att sälla bländare, slutare och ISO-tal samt att koppla ur autofokus? De är de manuella inställnignarna, allt annat är tillbehör och extra brukar handla om att ställa in jpg-motorn. Gå och pilla på en gammal kamera för film så får du se, mer manuellt än så blir det inte. Resten av de inställnigar du kan göra gör du i ditt fotoredigeringsprogram om du fotar RAW.
Är det antalet pixlar som saknas så kanske en investering i ett uppsamplingsprogram kan vara en billigare investering än i ett nytt system. Annars en D60.
Grundregeln är annars att investeringen sker i objektiv. Har man väl valt system så bör man hålla fast vid det, eftersom hus är billiga i jämförelse med den säck med objektiv man tenderar att samla på sig.
Det kommer hela tiden nya och bättre hus, finns inte det du idag vill ha i just ditt system så vänta ett tag så kommer det säkert på nästa modell, medan objektiven fortsätter att fungera mellan modellerna (i alla fall om du har valt Olympus, Panasonic, Pentax, Samsung eller Sony). Din kamera blir inte sämre bara för att det finna andra märken på marknaden som för närvarande är bättre. Skulle det förhålla sig på ett annat sätt så skulle marknaden i dag svämmas över av Canons L-glas eftersom det system som idag tycks leda är Nikon med sin D3.
Mitt råd är således att om du är less på det du har så köp ett nytt objektiv. Det ger nya möjligheter och du kommer att se världen på ett nytt sätt.
Är det ett nytt hus du känner att du måste ha så är det bara att spara lite till till dess att du har råd med D300 eller vad efterträdaren kan tänkas komma att heta, ett av marknades bästa hus som inte har en 35 mm sensor.
mvh/gurin