Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1205 ggr
Klasselover
0

Fråga ang mellanringar!

Hallå!

Jag har funderat på mellanringar eller närbildslinser till kameran så jag kan fota macro. Tänkte köpa på Kaffebrus (oavsett vilken det blir) och undrar lite om mellanringar då jag redan vet lite om linser. Jag vill veta lite om styrkan på dessa mellanringar och undrar vilken "förstoring" och hur mkt kortare närgräns det blir med 9, 16 och 30 mm mellanringar. Har även hört att autofokusen försvinner då man använder mellanringar, stämmer det? Har en D40 så har alltså bara AF i objektiven. Objektiven jag använder är Nikkor 18-55mm samt Sigma 55-200mm.

http://www.kaffebrus.com/macroset-3st-mellanringar-556.html

Väldigt tacksam för svar!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Inkanyezi
0

Mellanringar är ingen särskilt bra idé till ett zoomobjektiv, eftersom närgränsen vid kortare brännvidder hamnar innanför frontlinsen. Det funkar väldigt bra att använda försättslins däremot, eftersom man då kan få fininställning av skärpan med autofokus och kan använda hela brännviddsomfånget.

Mellanringar funkar bra med fasta brännvidder, undantaget vidvinkelobjektiv av samma skäl som att det inte fungerar så bra med en zoom, man kommer för nära.

Om du har ett 50 mm normalobjektiv för småbild och sätter på hela traven mellanringar så blir avbildningsskalan ungefär 1:1 (lite större), och avståndet knappt 10 cm från objektivet.

Linser ser jag som ett bättre alternativ, eftersom man kan använda hela brännviddsomfånget på zoomarna och autofokusen finjusterar skärpan. Man kommer också längre ifrån, så att man inte skuggar motivet och det blir lättare att belysa, och man får större skärpedjup när man kan jobba på längre håll. 

Om man vill ha mycket stor förstoring så kan man vända den korta zoomen med en omvändningsring. Det ger liknande effekt som att använda mellanringar på ett objektiv som passar för att använda mellanringar.

Klasselover
0

Tack så jättemkt! :) Då blir det linser!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Jag har fått hem linserna nu, men det funkar inte! Har provat 4+ och 10+ och jag får ingen skärpa, objektivet försöker inte ens fokusera, har provat med både AF och manuellt.. Provat långt ifrån och nära, inget funkar.. Går inte ens ta kort, kameran "fastnar"..

mjioo
0

#3 om det inte ens går att ta ett kort när du ställer in skärpan manuellt pga av en lins så är det nog inte linsens fel tror jag..

laFleur
0

#3 Med +10 linsen är det svårt att få skärpa… man ska ha objektivet 10 cm från objektet och man måste hitta det exakta läget för att få skärpa, detta "läge" är int stort alls. Detta gör att man får flytta kameran fram och tillbaka för att hitta rätta läget innan man kan prova fokusera… så är det på min kamera i alla fall…

Inkanyezi
0

Och linsen +4 ska användas med 25 cm avstånd från linsen eller något lite kortare, som autofokusen kan kompensera.

Dividera en meter med dioptritalet så får du avståndet från linsen som bilden blir skarp.

Och med +4 kommer du alltså att få skarpt på 25 cm och ner till ungefär 22 cm med hjälp av autofokusen som kan fininställa skärpan när man är på rätt avstånd.

Du skulle säkert ha glädje av linser på +1 och +2 till din långa zoom. De linserna ger skärpa på 1 meter respektive ½ meter och objektivet kan fininställa skärpan på lite kortare håll. Med 200 mm på ½ meters håll kan du ta motiv som är lite större än ett frimärke.

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nikon D40 + Sigma 55-200 mm + Lins 4+