Önskar råd om kamera
Jag antar att detta är en vanligt förekommande fråga här på foto.ifokus men jag vet faktiskt inte vart jag annars ska fråga.
Jag måste köpa en ny kamera och jag har ingen aning om vilken! Ska jag välja själv så kommer jag enbart att gå efter utseendet på kameran och det är nog inte så lyckat. 
Så jag ber er snälla att förbarma er över en rådlös amatörfotograf som mig och ge mig ett tips eller två.
Vad är det egentligen för skillnad på systemkamera och en såkallad långzoomkamera? Jag behöver kanske bara en långzoomkamera?
Vad jag söker är en systemkamera som är lätthanterlig och relativt billig men ändå prisvärd och med hög prestanda och som kan ta bra foto såklart. Jag fotar mycket. Mest foto på råttor, vardagsbilder på min dotter och på de andra djuren i hemmet. Även en del blommor och natur.
Jag kommer att ha kvar min kompaktkamera för vardagsbruk, systemkameran blir mer till alla råttbilder och djurporträtten. Kameran bör kunna ta macrobilder och zooma mm.
Pris jag hade tänkt är 3-4000 kronor. Jag är inte negativ till att köpa begagnat men jag måste då bara veta vad jag ska köpa så jag inte blir lurad.
Skulle t.ex den här kunna vara något för mig?: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AA200
Eller den här: http://www.cyberphoto.se/pana/fz18/fz18sv_350.jpg
Det blir sämre resultat med en "långzoomkamera" än med en systemkamera men i gengäld så får du "allt" till ett ganska billigt pris. Man kan inte byta objektiv på dem.
Köper du systemkamera så lär du behöva köpa flera objektiv om du ska ha mycket "zoom" och dessutom ta macro och då brukar kostnaderna rusa iväg ganska fort.
Tänk på att det är utan objektiv i den första länken, enbart kamerahus.

Tack för svaret. Något tips om en specifik kamera?
#2 Nej, det är en smaksak vad som passar dig bäst. Läs recensioner och prova dem i butik om möjligt.
Edit: (tagit bort min föregående post) Tydligen säljs bland annat Nikons D40 fortfarande med kitobjektiv och det för strax under 4.000 kr.
Det skulle kunna vara en bra start till en bra peng.
mvh Martin
#4 stämmer detdär verkligen? väldigt många nybörjare har ju kommit långt med d40 med kitobjektivet och den såldes minsann för under 3000kr
För under 3.000 kr? Det är i så fall ett bra köp. Dels trodde jag att den helt utgått nu när D60n kommit men jag såg att faktiskt både Cyberphoto och Scandinavianphoto hade D40'n kvar med kitobjektivet, dock för strax under 4.000 kr (vilket också är ett bra pris).
Priserna måste sjunkit ganska mycket ganska nyligen, eller har jag verkligen missat det så totalt?
Har tagit bort / ändrat mitt #4, det stämmer ju uppenbarligen inte med vad jag skrev innan.
Nikons D40 har jag testat med kitobjektiv och den kan jag rekommendera som nybörjarkamera.
mvh Martin
#6 d40 har inte slutat säljas men det är många butiker/nätbutiker som slutat köpa in den. det var elgiganten som under en ganska lång tid sålde d40 för 2995kr tror jag och då med kitobjektivet. de började i slutet av maj. det har länge funnits bra systemkameror i den prisklassen ja. själv tycker jag att jag inte kan växa med en sådan kamera eftersom jag har fotat med system i så många år, däremot kan en nybörjare klara sig långt på de :)

Tack för era funderingar. Jag har läst lite mer och tycker att Nikon D40 verkar vara en utmärkt första systemkamera. Så en sådan ska det bli! 
Någon som vet vart jag kan hitta den som billigast? Helst med ett kit som innehåller kamera, objektivet, minneskort, kameraväska, sladdar, program och allt annat man kan tänkas behöva.
#8 på nästan alla ställen där d40:n finns så kan du köpa med kitobjektivet, kameraväska och minneskort får du ofta köpa till. minneskort idag är väldigt billiga och det är bra att ha flera än ett stort ifall att du skulle råka radara alla bilder eller om ett minneskort går sönder, finns en artikel om det. väskor går också att få väldigt billigt idag.
en d40 kan du få för strax över 3000kr på väldigt många ställen idag, bland annat elgiganten mer koll har jag inte då jag fotar med canon. när du tittar vad den kostar så kan du ju samtidigt kolla vad uppföljaren d40x ligger på nu, vad jag vet är det också en väldigt bra kamera men eftersom d60 har kommit ut så borde den gått ner i pris ganska mycket
#8 http://www.prisjakt.nu Sök och du ska finna…
Känns som att det är sällan som systemkameror säljs i helt "kompletta" kit eftersom det är så individuellt vad man vill ha för minneskort, väska etc.
#10 prisjakt har lurat mig på priser ett antal gånger så det är alltid bra att ringa och dubbelkolla så man inte blir lurad.