Förstoring av bild
Hej!
Jo det är så att när jag tar bilder, och vill klippa ut något ur den och ändå få en stor bild. Hur gör jag då för att kvalliten ska bli bra? Har sett att många har gjort det och ändå fått bra kvallite.
Så hur gör ni?
Mvh Linda
Till stor del beror det på vad du utgår ifrån. Från en kamera med låg bildupplösning är det svårare att klippa ut ett mindre parti och fortfarande få bra kvalitet. Om det är bra kvalitet på originalbilden är det ofta bara att klippa.
Vad använder du för kamera?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag har en Konica Minolta Z5 Men att förstora upp. Vad kan man använda för pogram för att få det bra?
HAr sett på deckarserier så har dom nåt som man kan ta en cm från bilden och göra jättestor och ändra något så att kvaliten blir superbra. Hmm undrar om det pogramet finns på riktigt :P
Deckarserier :) hehe…
Om man säger såhär, du kan aldrig "skapa" pixlar mellan de pixlar som du redan har… Vad du än gör i ett fotoredigeringsprogram kommer att göra bilden luddigare och sämre i kvaliteten. Det finns vissa tricks för att lura ögat att tro att bilden har bättre skärpa, men det bygger på att du redan från början har en bra originalbild… mycket pixlar och bra färgdjup…
allt du sett från hollywood är fejk. ända från Bladerunner 1981 har sån här teknik använts för att vara dramatiskt…
se mitt exempel som jag lånat från svartvitt-tråden: 411x600 pixlar
Ett utsnitt av ovanstående bild förstorad 200%, alltså borde det finnas helt nya pixlar i varannan rad (både vågrätt o lodrätt)
Dessa pixlar "skapar" hollywood-deckarna ifrån ett annat kort med mycket högre Upplösning.
I normala fall så får man använda fix och trix för att "rädda" bilden. man kan klona/retuschera/måla, vilket jag inte gjort i detta exempel.
#2: Jag pratade inte om att förstora, bara att klippa ut ett mindre område från en större bild. Då lägger jag inte till information i bilden, så som precis skriver.
Vänliga hälsningar
Niklas

Horsegirl om du först går till www.crimson.se och sedan väljer poster då kan du ta någon av dina bilder så laddas den upp och då står det att man kan köpa den för xxkr och i formater 30*40 då klickar du på din bild som nu har kommit dit och då ser du all info ombilden och då finns det oxå till höger kvalitet där kan du klicka å se ilken kvalitet det blir på den beskurna bild i formatet 30/*40 cm och men beskärda bild skulle de bli dålig kavalitet enligt crimsons fast som a4 utskrift på fotoskrivare blir den bra i alla fall på min fotoskrivare
mvh/bjorsa

Eftersom vi har likadana kameror och samma Upplösning så om du tar en obeskuren bild från z5 så blir utskriften från crimson "utmärkt" enligt deras måt mätt (sebild)
30*45 är den största utskriften med kvalitet godkänd med en obeskuren bild från z5 2560x1920
mvh/bjorsa

Hur skriver man ut den då? Måste man beställa den eller hur gör man?
Crimson är väl ett framkallningslab, så man beställer väl en bild och får den hemskickad som jag förstått det.
mvh Martin

#9 Om man vill ha bilden så får man gå vidare annars så ser du ju hur stora utskrifter dina bilder går att göra man kan alltså använda sig av deras bedömning av bilden som tex den i #8 som enligt dom skulle gå att få framkallad av dom i 30*45 med utmärkt resultat
(jag bara testade deras tjänst men gick inte vidare man behöver ju inte beställa för att testa )
mvh/bjorsa

Ok så du menar att man sedan förstorar i vilket pogram som helst?

Om du vill förstora en bild så använder du dig av ett poster program jag använder mig av http://www.aceposter.com/
Där kan man göra stora bilder och sedan printa ut dom själv men du förbättra inte kvaliten på bilden .
Om du har en bild från z5 och vill ha den som en stor bild så är de enligt crimson 30*40 (godkänd kvalite)cm och är de så att du har en bild som du vill ha så stor så blir den bäst från tex crimson om du gör den större och de gör du på deras sida genom att välja storlek på bilden sedan ser du hur kvaliten blir och du behöver inte göra något för att bilden skall bli större utan det räknas ut där på sidan beroende på hur stor bilden är .
mvh/bjorsa

Det här är ett område jag känner att jag behöver bättra på mina kunskaper i. Jag har ett par böcker liggandes om just färhantering och utskrifter. Det är tjocka som biblar och dom är vråltröga att läsa, fulla med engelska fackutryck.
Hälsningar
Robert