Canon EOS 400D - Objktiv hjälp, funkar det?? :/
Hejsan! :)
Jag ska då köpa en Canon EOS 400D till jul i USA, då ingår ett 18-55mm objektiv, jag hade tänkt att köpa till ett Canon 75-300 mm f/4.0-5.6 III USM, det bojektivet funkar väl på Canon EOS 400D?? :)
det tror jag att det ska. men varför ska du köpa kamera i usa? det är ingen garanti på kamerahuset och det tillkommer moms och tull på priset..(det är sällen det står med moms i priset på priser i usa)
Jag känar på det om jag köper det i USA, visst, jag får ingen garanti på huset men jag får leva med det.. >.< Syrran köpte nyss en Olympus E-510 i USA också, ingen garanti, men shit the same xD
du tjänar väldigt lite eftersom det är tullavgift på.. ett tips är att köpa endast huset i sverige och sen köpa till objektiv i usa.. har själv funderar på att köpa ifrån usa men med tullavgiften på så skulle jag förlorat på det
OKej xD Eftersom det äa bara mamma som ska till USa och ska köpa den så åker hon på tullen :/ okej, ska kolla upp vad huset kostar i Sverige, om det är för maffigt så blir det USA 
Kollade upp priset i Sverige och det billigast för bara huset va 5000+ så det blir USA xD
när du ändå är igång så kan du ju räkna ut vad priset blir i usa när du lägger på moms och tull
Hur mkt är moms och tullet ihp då? ^^,
momsen ligger på 25% vad jag vet.. vet tt det finns folk här inne som kan detdär
Vi behövde inte betala tull när vi köpte kamera i USA, det är väl skillnad på om man har den i bagaget och om man skickar den?
Sen undrar jag.. Har inte canon och nikon något som kallas för världsgaranti?
Vet inte, ska kolla det..
Min Mamma köpte iaf en systemkamera till min syrra när hon va i USA och hon betalade varken moms eller tull … O.o
Vad man skall göra och vad man inte gör är inte alltid automatiskt samma sak. Det finns ganska många som chansar med saker och ting som de inte tycker är så viktiga.
Jag vet dock inte hur det förhåller sig huruvida man skall eller inte skall betala moms och tull, så i den frågan uttalar jag mig inte. Men bara för att man inte gjort något, så innebär det inte att man har gjort rätt :o)
mvh Martin
när man köper något ifrån usa och importerar till sverige så ska man betala moms och tullavgift! man kan ha tur och slippa det men då ska man undvika att ha kameran nerpackad så man ser att den är köpt där och jag gissar på att du vill ha kvar kartong och grejer?
världsgarantin gäller inte kamerahus som är köpta i usa och är importerade till sverige. däremot kan man ju skicka den till usa men då kommer det på fraktkostnader och sånt. objektiv däremot har en värdlsgaranti som är bra när det gäller att köpa ifrån andra länder.
visst man kan ha tur och slippa tull och moms men det är väldigt lätt att åka fast i tullen och då kan det bli väldigt dyrt det är därför jag varnar och tycker att du ska ta det försiktigt med att köpa för mycket ifrån usa om du inte är beredd på att betala en hel del om din mamma åker fast.
tur en gång betyder inte att man har lika mycket tur nästa gång.

Som föregående sa så har inte husen världsgaranti, men Canon kan utföra reparationer här ändå, men de gillar det inte.
#12 Alla objektiv har väl inte världsgaranti?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag är inte speciellt intresserad av kartonger och förpackningar, det enda som intresserar mig är instruktionsboken ^^, och alla prylar.. :P
#13 jovisst de kan utföra de i malmö men de kan säga nej om de vill eftersom de inte har någon som helst skyldighet att göra det därför ska man aldrig lita på det.
nej man ska alltid läsa/fråga om det finns världsgaranti innan man köper dyra saker utomlands men om de har de när man tex köper en kamera med kitobjektiv så ska man tänka på att det endast gäller objektivet och inte kamerahuset.
#14 instruktionsbok får du inte på svenska utan amerikanska så du tänker på det också. du gör som du vill som sagt men du har blivit varnad och får skylla dig själv om det blir mycket dyrare än i sverige. (tänk på att canons 400D inte heter 400D i usa också)
#15 Ja, jag är medveten om att instruktions boken är på engelska, javet jag tar en risk, javet kameran heter Canon EOS Rebel XTi i USA…. Bara för att jag förmodligen slipper tullen och momsen så behöver du inte bli sån xD Herregud, jag är inte så våldsam att jag kanske skulle ha sönder den, det enda jag oroar mig för är ev damm eller skit i sensorn men det finns dammreducering..
Ev om de åp något sett skulle jäklas så får jag väll söka runt på google och leta upp nån som kan fixa den, liksom bara för att kameran är ifrån USA så kan dem vä linte skita i att reparera den? Det är rätt fjantigt och en dålig anledning xD
#16 va? försöker vara sjysst och hjälpa dig men visst om det inte uppskattas så borde jag kanske hålla tyst?
garanti har inte med att om den går sönder för att du tappar den eller nåt att göra. det är fabriksfel garantin täcker.
det finns ett "canoncenter" i sverige som ligger i malmö men de vill ju laga kameror som är ifrån sverige eller eu och det tycker jag låter som en självklarhet. inget företag vill förlora pengar och om ett företag riktar in sig på en sak så är det väl också ganska självklart att de bara vill laga sina egna saker.
Sättet du skriver känns inte så h´jälpande, du värkar irreterad osv.. O.o Då får jag väll mejla det såkallade canoncentret och fråga omg `>.<
Han ni något bra förslag på systemkameror för runt 4200-5600? ^^,