OT: Kamera , behöver hjälp!
Jag leter efter en systemkamera och har letat hur länge som helst och nu har jag hitta ett par stycken, men alla dem som jag tycker verkar bra har bara 1x zoom (optisk &digital) ska det vara så ?, så att man sätter på zoom själv istället ?
TACK FÖR HJÄLPEN
/Johanna
~Medarbetare på ridtravare.ifokus~
digital eller analog? grejen med sytemkamera är att du sätter på ett objektiv och zoomen finns i objektivet.
digital :) , okey bra då vet ´jag :) , men vissa digital system kameror har ju zoomen i också 
nej. det sitter i objektivet. en digital systemkamera har avtagbara objektiv och de går inte att fota utan de.
en långzoomskamera har däremot fast objektiv och kan likna systemkameror utseendemässigt men det är en helt annan sorts kamera.
Okey :P , tack för att du förklara, förresten har du tips på någon bra, inte allt för dyr system kamera som är bra på att fota makro och lite poträtt?
Shira jag tror att du blandat ihop det här med zoomen och autofokusmotorn. Den kan sitta i objektivet eller i huset. Denna fråga är dock bara relevant för Nikonsystemet som har några hus utan autofokusmotor samt objektiv som kräver autofokusmotor i huset för att autofokusen skall fungera.
För mig som Olympusägare har det ingen betydelse att det inte finns någon autofokusmotor i något av Olympus hus eftersom det inte finns några autofokusobjektiv i det systemet utan inbyggd autofokusmotor.
Till frågan.
Alla hus som säljs idag är bra. För att din fråga skall ha någon mening bör den handla om objektiv. Alltså vilka objektiv du behöver för att kunna fota porträtt och makro. Här är svaren nästan oändligt många. Nästa fråga är vilka hus de objektiv du vill ha passar till.
Fundera alltså över vilket system, tillgängliga objektv + blixtar + hus + andra tillbehör du är intresserad av.
Tycker du att 4/3-fattningen är något för dig så rekommenderar jag detta objektiv. Omräkningsfaktorn för 4/3 är två, vilket betyder att detta objektiv motsvarar 100 mm mätt med filmkameramått. Det är dock inte ett äkta makro då det inte har 1:1 men man kommer nära nog.
Det är dock ett fast objektiv så det har ingen, så kallad, zoom.
Som hus till objektivet fungerar detta utan stabilisering och detta med.
Men om du kan tänka dig att ge avkall på makro, eller vänta med ett makroobjektiv till senare så rekommenderar jag något av ovanstående hus i paket med de båda objektiven ZD 14-42 och ZD 40-150 till dess att du lärt dig lite mera.
Med dessa kan du fota det mesta så länge det är tillräckligt ljust och du har objektiv som täcker 28-300 mm i ett litet lätt paket.
De går också att finna begagnade fast då oftast med förra generationens hus som då heter Olympus E410 och E510. Betala dock inte förmycket för de begagnade. Viss vill ha minst lika mycket som dagens nypris för de nyaste modellerna.
mvh/gurin
läs på mycket om systemkameror och det finns redan en hel del trådar med just den fråga. ;) det är ganska trist att behöva förklara samma sak om och om igen. men jag gissar på att du är helt grön i området. börja med en kamera som ligger bra i handen och passar dig när det gäller priset. haka inte upp dig på vilket märke du väljer, olympus och pentax osv är också bra systemkameror även om canon och nikon är större märken inom det området. finns en del artiklar här som handlar om systemkameror som jag tycker att du ska ta dig för att läsa.
Shira, ett tips är att läsa lite om olika sorters kameror. Digitala systemkameror är överlag bra men finns såklart i olika varianter. Gemensamt är att alla är dyrare än "de avancerade kompaktkameror" som finns.
I en kompaktkamera (t.ex. Canon Powershot S3 IS som jag har) så har du vanlig brännvidd, tele (zoom) och macro i ett (eller kan ha, det är inte så i alla kompaktkameror). Det innebär att de - beroende på vad de har för tele- och macroegenskaper är bra på att fotografera på långa avstånd, macro eller om de har vanlig brännvidd är bra på t.ex. porträtt.
Med en digital systemkamera så sätter du på ett objektiv på kameran, den är alltså delbar. Det är objektivet som avgör huruvida du har möjlighet till bra macrobilder (t.ex.). Då behöver du ett macroobjektiv.
Om du tittar runt lite här på Foto.IFokus.se och kanske även söker lite på digital systemkamera eller dslr så kommer du att hitta mycket läsvärt, där det tipsas om både bra kameror och bra objektiv till dem.
mvh Martin
Hahha jag känner mig hetl förvirrad :P, men det går nog över hoppas jag , att det fanns mycket att lära visste jag men inte så mycket! Men funderar på en Canon D40, är den bra som "start digital systekamera"?, jag har tidigare fotat med en vanlig digitalkamera,,
#8 som sagt läs tidigare trådar. du ställer exakt samma frågor gång på gång som alla andra nybörjare inom det området.
Jag fick min Nikon D60 idag, superkamera ska jag säga! Perfekt för båda lite mer avancerat fotografering, men även bra förstasystem har jag märkt, så det kanske är nåt?
Ska kolla :D