Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 648 ggr
Kattapult
0

Fjärrutlösare

Hejhej.

Funderar på att köpa denna: Trådlös fjärrutlösare för Pentax, Samsung till min kamera. 

Är det någon som har erfarenhet av den?

Och hur fungerar en fjärrutlösare egentligen. Har den något man måste koppla in i själva kameran innan den funkar?

:)

Klasselover
0

Har själv inga erfarenheter av den, har en annan som jag supertrivs med, perfekt när man vill ta självporträtt :) Det finns en inställning i kameran under Kameraläge tror jag. Den ställer man in på fjärrutlösare så sänds det IR-ljus eller något mellan fjärren och kameran som löser ut den när man trycker av :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

pellepiano
0

Tänk på at IR i regel fungerar mindre bra uotmhus i solljus.

Majsbecka
0

Ställer kameran själv in fokus på en själv då?

Kattapult
0

#1 Okej :) Hur har din funkat utomhus då?

#2 Läste om det någon annan stans. Det är för att solljuset stör IR-ljuset va?

gurin
0

Jag har fjärr till mina hus. De är dock Olympus. Att trycka på fjärren fungerar på samma sätt som ett heltryck på utlösaren. Med normalinställningar på huset så mäter den, fokuserar och trycker av.

Räckvidden är kort och likaså är vinkeln från "ir-fönstret" smalt.

Jag använder alltid fjärren när jag använder stativ för att inte sätta stativet i gungning genom att trycka på avtryckaren. Då står jag så nära att det inte spelar någon roll hur soligt det är.

mvh/gurin

Kattapult
0

#5 Tack för svaret :)

Men är inte räckvidden olika? Denna står det är att det är 10m på och sedan fanns det en som hade större också.

mjioo
0

#6 självklart finns det olika. och jag kan tänka mig att de blir sämre i starkt solljus då solljus också är strålning men att det märks av olika på olika avstånd och olika fjärrutlösare.

pellepiano
0

Radiosändare är ett alternativ även som fjärrutlösare ( inte bara soutlösare av externa blixtar ).

Robert
0

Här är ett exempel på en setup som jag hade för några veckor sedan. En kompis håller upp en kameran med blixtar medan jag tar två foton, en från motsatta håll + en från mitt håll. Allt triggat med Pocket Wizards, Rätt Coolt!

Hälsningar

Robert