Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2593 ggr
Davids83
0

Canon Eos 450D eller Nikon D80?

Hallå alla.

Undrar lite vilken man ska satsa på, är väl så att alla som har nikon säger nikon å vise versa.

Men att canon har 12.2 mpx och Nikon 10.2, och att de har olika sensortyper. Även ljusmätningsmetoderna verkar ju vara lite annorlunda…vad väger för och emot?

Är dyrast bäst?

Något tips om någon affär i Sthlm som har bra kunskap och utbud av dessa? Tycker inte expert eller liknande butiker alltid har kunskapsområdet om just systemkameror mer än att det är olika priser och dyrast är bäst…

Tack på förhand. // Mvh

David

Davids83
0

Med Nikon d80 kan man ju köpa olika paket (ex kamera hus med objektiv 55-80 eller med objektiv 55-135), kan man även det med Canon? Hittar enbart med 55-80 på nätet iaf…

Rozzy
0

http://www.pricerunner.se/pi/29-1091991/Digitalkameror/Canon-EOS-450D-Black-18-55mm-IS-Lens-Kit-produktinformation

Jag tycker det är viktigast att skaffa så mycket info som möjligt men sen måste man känna och navigera i kameran, det ska bara flyta på med att ändra inställningar.

Jag handlar allt i Göteborg på skandinavian de är så proffsiga de har de senaste och ett brett utbud på både kameror och tillbehör.

Man tar en kölapp en kopp kaffe, kikar på kameror, utställningar när det blir din tur är det ingen stress du får testa med minneskort i om du vill de plockar fram grymma objektiv kamrahusen är tillgängliga hela tiden så man kan kolla igenom dem innan säljaren kommer se hur man gillar navigering och inställningar. det bästa är du får all info du behöver och mer därtill.

Nu finns de i stockholm oxå hoppas det är lika mysigt som i götet:

Norr Mälarstrand 78, 112 35 Stockholm
Telefon 08-545 554 90 (+46 8 545 554 90)

Butiksöppet vard 08.30-18.00,
lörd: 10.00-14.00

http://www.scandinavianphoto.se/ 

mjioo
0

Hum när jag valde mellan canon och nikon så valde jag den kameran som låg bäst i handen. Canon 450D säljs oftast med kitobjektivet, dvs 55-80.

jag valde canon då den kändes bäst i handen och har mest megapixlar, dessutom har jag en kompis som också har den kamera så vi kan prata med varandra innan vi köper nya objektiv och grejer så vi inte köper samma utan kan låna utav varandra. 

gå till en affär och kläm lite på dem. jag tror dock att de flesta kameraaffärer säljer kameror snäppet dyrare än internetaffärer, låt de inte lura dig.

Martin
0

#3 Det är väl snarare ett 18-55 som är kitobjektivet. Ett 55-80 hittar jag inte ens i Canonsortimentet.

mvh Martin

mjioo
0

#4 oj ja helt riktigt :P lite rörigt med alla siffror ibland.

Davids83
0

#2 aaah tackar! Dit ska jag genast ta mig och fråga runt ännu mer samt hålla i dom mer och då förhoppningsvis kunna prova =)

#4 haha ja 18-55 stämmer bra! =) Pratade med en från expert och han sa ju att D80 slog Canon med hästlängder…

Att den var mer jämförbar med nikon D300 m.m. och mer som en "proffs"kamera. Canon 450D hade inte lika mycket inställningar.

Problemet va ju at båda ändå låg bra i handen…man kanske får gå på magkänslan ändå.

mjioo
0

#6 fråga vad han själv har för kamera, om han säger nikon så ska du inte lite på det fullt ut :) läs mycket om dem, finns hur myckt om dem somhelst och finns listor med funktioner mm.

Msphoto
0

Själv har jag en Canon EOS 450D och är mycket nöjd=)

Whispree
0

Ungefär hur mycket skiljer det i pris mellan de två olika kamerorna?

Martin
0

#6 Jag brukar gå till renodlade kameraaffärer och fråga när det gäller kameror, precis som jag går till mer eller mindre renodlade tv/ljudaffärer när jag skall göra inköp av den typen av teknik.

Sen köper jag där det är billigast eller ibland på något ställe som är lite dyrare men där jag fått bra förtroende för personalen och vill gynna dem.

År 2002 (tror jag det var) köpte jag min första Digitalkamera, en HP765 eller något sådant hette den. Jag var inne på en stor teknikkedja som har allt från microugnar, datorer, skrivare, kameror, mobiltelefoner osv.

Fick snackat med en säljare där, för det skiljde drygt 2.000 kr mellan HP-kameran och en Canon som jag stod och funderade mellan, och de siffror som stod där som jag då hade läst in mig på (megapixlar, zoom osv) var ungefär likvärdiga. Jag frågade honom vad som skilde så mycket, om det bara var märket eller om det var något annat också.

Han sade då att det var ingen som helst skillnad på dem. Det som spelade roll för kvaliten var vilken film man satte i kameran, och då skulle man välja ett bra märke och inte något "no-name". Fuji var väl ett märke han tyckte var bra, om jag minns rätt. Jag gick därifrån utan att ha köpt någon av kamerorna och det enda som retar mig är att jag inte bad han visa hur man byter film på en digitalkamera… :o)

Vad jag vill ha sagt med det är att det är inte alltid säljare är insatta i varje enskild produkt, framförallt inte när det är i butiker som säljer mycket olika saker. Jag vet - jag känner en och han erkänner själv att det är så - medan han har lite etik och inte säljer saker han inte kan något om utan kallar på en annan säljare (och därmed missar lite profit).

Och för att ge dig lite svar, Canon Eos 450D och Nikons D80 är två kameror som jag förstår det ligger i ungefär samma klass.

Nikons D80 är säkert mer lik Nikons D300 i system och menyer osv, men det finns såklart en anledning till att D300:an är dubbelt så dyr som D80:n.

TIPA (Technical Image Press Association) har t.ex. inte gett D80:n några utnämningar medan Nikons D300 blev "Årets expertsystemkamera 2008".

Canon Eos 450D har av samma organ fått utmärkelsen "Årets avancerade systemkamera 2008".

Kort sagt, D300:an är en klass över D80:n och Canons 450. Men det ena märket "utklassar" inte det andra - det handlar snarare om personligt tyckande och ergonomi osv. Ungefär som att vissa föredrar Volvo framför SAAB för att ta en klassiskt jämförelse.

mvh Martin

Limpan4all
0

En Canon är alltid en Canon men en Nikon blir aldrig mer en en Nikon…

The-Photo
0

Scandnavianphoto har väldigt bra hjälp, gå dit och känn lite på dom så ;)

Whispree
0

#12 Jag var på Scandinavian Photo i Bankeryd i förrgår och köpte min Canon EOS 450D .. De var väldigt trevliga och hjälpsamma, och de kan ju verkligen det de pratar om. Det är ju en fördel med en butik som bara riktar sig in på foto, då kan man ju verkligen få hjälp. (: