Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1980 ggr
Ulle
0

Skateboard

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var och hämtade min son i Malmö igår. Han och hans polare var där och åkte skateboard i Stapelbäddsparken.

Jag har aldrig försökt mig på att fota skatare tidigare men jag var ju tvungen att testa i det fina kvällsvädret.

Här är den bild jag blev mest nöjd med. Vad tycker ni? Är det någon som har tips för denna typ av fotografering?

//Ulle

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

CarlS
0

Hur gick det? Landade han på brädan? Tycker det är en härlig "Actionbild"

//CarlS

Ulle
0

Jodå, han landade på brädan…just den gången.

Tack för din kommentar Carl!

//Ulle

Godisnalle_
0

Väldigt fin bild.. bra kvalité ocksåå

Isak
0

Som gammal skatare skulle jag nog tycka att vinklarna oftast är det som får denna typen av bilder intressanta. I alla fall enligt egen åsikt.

Studerade ofta foton i diverse skateboard tidningar som aktiv och fastnade mest för vinklarna samt de intressanta miljöerna runt omkring.

Nu vet jag inte säkert varifrån han kommer, men jag skulle nog gått mer åt vänster samt inåt och hukat mig. Men svårt när man inte vet hur det ser ut exakt. Men för övrigt var det en mycket bra bild.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Ulle
0

Tack för era kommentarer!

Isak, du har rätt i att vinkeln betyder mycket. Brännvidden också, tror jag. Jag fotade på ca 40 mm brännvidd och det skulle nog ha varit mer vidvinkel än så.  Men som sagt, jag är nöjd med mitt första försök.

MVH Ulle

pekwall
0

Har du använt blixten?

Fin bild förövrigt!

Robert
0

Ulle, bra skateboardbild, det ser ut som om du har använt blixt på ett smakfullt sätt.

Jag fotograferade Kreetta Vallivaara 10/7 i Helsingfors och hade skateboardåkare i bakgrunden. Det tyckte jag blev rätt häftigt, något som jag gärna gör om.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Robert: Fin bild, javisst. Men - jag tycker inte att det är en bra bild. Jag tycker att Kreetta ser inklippt ut, det stämmer inte på något sätt (i mitt huvud).

Ulle: Är det skateparken nere vid Västra Hamnen? Jag har aldrig varit där och fotograferat, men ofta tänkt att jag borde testa det. Ser kul ut (även om jag aldrig ens skulle försöka ställa mig på en bräda) och om inte annat så en strålande bra miljö att träna på att fotografera rörliga föremål. Gillar din bild skarpt - det är bra skärpa trots att det är ett actionfoto, inte alls så mycket rörelseoskärpa som jag hade tänkt mig om jag skulle fotograferat. Det visar ju att man faktiskt kan framhäva rätt mycket action även med korta tider. Vad har du för bländare/slutartid, vet du det?

mvh Martin

Robert
0

#8, håller med, det var ingen bild jag tog med i portföljen. Det är därför jag gör om bildtagningen med åkare i bakgrunden med snygga modeller i förgrunden. Bildidén finns där.

Hälsningar

Robert

Ulle
0

Marnyman, jag har inte bländar/slutartid i huvudet men jag ska ta fram det så snart jag hinner.

ja, det är skateparken i västra hamnen. Ett helt otroligt ställe måste jag säga. Nu vill min son flytta till Malmö. Turning Torso ligger precis bredvid så vi får väl flytta in där…Cool

Men jag ska nog ta och åka dit igen och vara lite mer förberedd och fota lite mer metodiskt än jag gjorde igår.

Pekvall, japp jag använde blixten.

//Ulle

Martin
0

#9 Jag tror också på bildidéen, gäller bara att få till den :)

mvh Martin

Ulle
0

Hej igen!

Nu har jag, petig som jag är, klonat bort en liten gubbe som gick precis "under" Nisses vänsterfot. Det tog några timmar men jag tycker att det var värt det. Vad tycker ni? Syns det?

#8 Marnyman, jag hade bländare 4.0 och slutare 1/125, ISO 50.

MVH

Ulrika Weijmer

Eldkvinna
0

Jäklars vilken schyst bild! Vilken rörelse det är i bilden. Det är ett liv i bilden som tilltalar mig massor. Snyggt!!

Ulle
0

Tack så mycket, Eldkvinna!

Har du sett vad jag har ändrat i bilden jämfört med orginalet längst upp? TYcker du att det gör mycket skillnad?

MVH
Ulrika

Eldkvinna
0

Ulle> Jag har sett det du ändrat. Den blir lite mer…rymlig utan guben under foten på killen. Man fokuserar lite mer på skatearen i andra bilden. Men det gör absolut inget att han finns där under foten heller. Så…egentligen ingen större skillnad i mina ögon. Fortfarande en jäkligt schyst bild!

Martin
0

Ulrika, tack för infon om kamerainställningarna. Måste säga att det var en snygg redigering (kloning) du gjorde, tycker liksom föregående talare att bilden blev lite bättre just för att ögat fastnar mer på skate:aren, men samtidigt var inte gubben i vägen så pass att han störde på orginalbilden.

mvh Martin

Ulle
0

Tack, Marnyman!

Själv tyckte jag inte heller att gubben störde så mycket men det var någon annan som tyckte det och då kunde jag inte bara låta det vara. Det tog ett par timmar men det var det värt…