närbildslins till z5
Här lite info till mandrakonian och horsegirl
Har nu kameran z5 hemma så idag provade jag närbildslinsen +4 av märket HOYA köpt på cyberphoto
Jag fotade en kämpande myra på ca 30 cm håll med max zoom i vanliga makroläget men den trilskas kameran för den vill inte fokusera men om man ställer in den på blixt och kör med blixten blir de lättare att få fokus men man får hålla på lite med att flytta kameran framåt eller bakåt så lite knepig är den men har ju bara provat den en stund :-)
I s-makroläget så får man istället för 1 cm närgräns ca 3-4 mm och där tycker jag den funkar fint inge trilskandes med fokus (de e ju kamerans fel) å vad vinner man nu på denna prylen tja man kommer ju närmre i vanliga makroläget med max zoom och får därmed en "förstoring" medans man i s-makro inte märker av förstoringen då skillnanden mellan 1 cm och 3-4 mm inte blir så stor som i vanliga makro med max zoom 1,2m i närgräns och med närbildslinsen 0,3 meter .
Bilden på myran är obeskuren
Givetvis skulle jag tagit en utan närbildslinsen och med max zoom men ibland fungerar inte dom grå cellerna på mig :-)
mvh/bjorsa

De är imponerande, de små myrorna. 50x sin kroppsvikt kan de dra/släpa/bära. Tänk om jag kunnat göra detsamma, då hade jag kunnat bära… få se hmm… nej, jag kan inte räkna så långt :o)
Gillar bilden!
mvh Martin

en till på en myra med 135 mm ,problemet en sån här dag är ju ljuset då de e på väg att bli åskoväder och då skulle man behöva blixten men emd 135mm så skulle man behöva reflektorn med sig men de hade jag inte så många bilder blev oskarpa pga lång slutartid .
Med 135 mm framför så kommer man närmre och inte så mkt krångel med fokus inte i alla fall med min 135mm objektiv
mvh/bjorsa

och här en bild med adapteringen löst på 135 mm objektivet ,så har jag alltså gjort med min z5 men det hela blir ju bättre när kopplingsringen kommer så att jag bara kan skruva på de objektivet jag vill ha som makro och kopplingsringen finns på www.photax.se
mvh/bjorsa
Härligt!
Ska köpa en ny kamera å det är alltid bra att läsa sådant här…
// Tina

#2 Dom har starka käftar för dom bet mig riktigt hårt men vad gör man inte för att få fota :-)
#9 Hoppas bara jag inte gör vilseledande information för de kan var lite knepigt om man tex sätter på ett 50 mm objektiv då blir de svårt att få fokus på sådant som rör sig och tex myrorna lyckades jag inte med idag då dom kilar omkring och förstoringsgraden blir så hög med 50mm .
Fortsätter lite på den inslagna vägen med en bild på en padda på ca 2 cm håll i s-makroläget utan något objektiv eller lins och obeskuren
mvh/bjorsa

You are THE MAN
!!! bättre bilder tror jag inte sett även med dyrare kameror .

Vad får du alla djur ifrån att fota :P Och hur kan du komma 2 cm nära en groda :P

#12 Nu var de ju för att visa hur man satte ihop de hela så bilderna är ju tagna i all hast men kul att du gillade dom och som sagt man får filtrera bort brus i bilderna om det är lite dåligt ljus ute när man har en extra lins monterad och de gör man med noisware på denna sidan och gratis program längst ner den med ver 2.5
http://www.imagenomic.com/download.asp
#13 Jag har ett ganska stort växthus där jag har lite olika dammar och dit kommer paddorna och just denna har hoppat i en damm tillsammans med lite fiskar och en sköldpadda vi har så paddan satt på ett flytblock(frigolit) och eftersom vi känner varann sen tidigare :-) så satt han still annars hade han ju fått hoppa i vattnet å tror att han inte gillar firrarna så mkt dessutom är paddorna lite slöa av sig ingen action i dom nu och dom söker sig till dammarna för till hösten då brukar de vara gott om dom så att man kan fota dom vilket jag har tänkt att göra i år oxå i denna strängen från förra året finns lite grod å paddbilder http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=dcf1bff5-6d13-4592-b768-8ed1118f0fd8
mvh/bjorsa

Det uppskattas verkligen att du delar med dig bjorsa!
Stort tack!
Robert

#15 Tack Robert
Jag delar gärna med mig är ju inga större hemligheter :-))
Tog med mig kameran på hundpromenaden och hade 135 mm påsatt och stötte på en liten padda klaäckt i år så den var kanske 2 cm stor så den satte jag i handen å fotade med den andra och eftersom de fanns ljus så bidde de inge brus heller.
mvh/bjorsa
Fotade också några "märer" på en björkstam. Men för att några skulle hålla sig lugna så kladdade jag på aningens sockerlösning på ett ställe och någon stannade till och tyckte det var gott,gott.
Märkte också att jag fick lite klet på linsen, man håller den ju så nära, det är inte för inte som myrorna kallas för pissmyror…

#17 "Myror kittlas dödskönt i kistan" Fin bild på dom flitiga men dom rackarna har kommit in huset här men vet inte om det är vanlig skogsmyra eller hästmyra de e dom jag fotat i en vedhög men de skall ringa en expert i veckan bara att hoppas de e vanliga skogsmyror för hästmyror bygger i virket å då bli de jobbig sanering.
De e svårt att hitta bra bilder på hästmyror och likaså uppgifter på hur stora vanliga skogsmyran blir så är de nån med info så vill jag gärna ha den .
De jag fått fram är att hästmyran blir 6-18 mm stor och dom som springer här är runt 6-10 mm men är de hästmyror ?
mvh/bjorsa

Tuff typ :-))
mvh/bjorsa

Här en bild på en fluga på tistelblomma tagen med +4 linsen och max zoom på ca 30 cm håll bilden är beskuren för att få bort lite störande blad sedan är den även körd i noisware då de blev lite brus i den använde även blixt .
Den blir lite svår utan stativ när man kommer så nära så ett stativ skall införskaffas sen är den lite pillrig med fokus då man gungar lite med handen när man fotar men borde bli bättre med stativ fast då hinner ju insekterna att fly fältet :-)
mvh/bjorsa

Såg nu i tidningen foto om makrofotografering att där står det om närbildslins/försättslinser och även om att vända på linsen så den tidningen kan ju vara bra att ha nr 9 är det .
Tog å skruvade på 50 mm och fick tag på en pytteliten insekt kanske 3-4 mm stor och här kommer bilden obeskuren
mvh/bjorsa

Bytt e bytt :-)) Fin bild på flugan metallicmodellerna har börjat komma ut nu fast dom där feta spyflugorna har jag inte sett ännu kanske man skulle lägga ut något till dom fast blir ju lite äckligt lukt då men vore smarrigt med en riktigt fet spyfluga som slickar sig om munnen :-)
mvh/bjorsa

#29 De förstår jag för surströmming luktar precis som deras favoritföda :-) Är ingen surströmmingsätare har dock provat men nää usch men respekterar dom som kan få ner rutten fisk :-))
Fin bild på flugan!
mvh/bjorsa