Platta bilder...
Många utav de bilder jag ser här på FotoiFokus är platta, saknar kontrast, tunna i färgerna. Det går att öka kontrasten väldigt enkelt i Photoshop, men jag vet inte hur man gör i andra program.
Kanske du kan hjälpa andra medlemmar med att visa hur man ökar kontrasten i det programmet du använder om du inte sitter med Adobe Photoshop Elements eller CS (eller senare).
Här i bifogat har jag markerat vilka markörer du ska flytta in mot histogrammet (det som ser ut som berg och dalar i bilden) för att öka kontrasten i bilden. Histogrammet, levels eller nivåer, får jag fram genom att trycka Ctrl+L i Photoshop.
Hälsningar
Robert

Det är kalasbra med sådana här tips.
Jag gillar att fotografera men kan inget om hur man sedan kan fixa med bilden för att få den bättre.
Den här bilden har jag gjort så som du tipsar om….hur känns den i kontrasten ?
Ledsen att trötta ut dig med baaara hästbilder :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Du glömde bilden
mvh/gurin
Jag använder också photoshop.
Nivåkurvan (Levels) använder jag på samma sätt som Robert men brukar även dra den grå pilen en snäpp åt höger. Då blir det lite mer stuns i färgerna.
Jag har också fått tips om att använda Kurvor (Curves). Kontrasten kan ökas med en svag s-kurva. Bifogar bild.
Det beror lite på bilden vad jag använder. Ibland Nivåer, ibland Kurvor och ibland kombinerar jag båda.
Mer stuns i färgerna kan man även få med 1/2 till 1 stegs underexponering. Det använder jag ofta vid macrofoto, särskilt om det är soligt.

Om ni lovar att inte berätta det här för någon så kan ni få ett trick ifrån mig som jag har upptäckt. Genom att välja "Selective Color Options" sedan Blacks i "Colors" och lägga till ca 5% så får man rätt så bra extra stuns i bilderna, se även i bifogat.
Ett steg till är att ratta i de övriga färgerna, bra att ha ett färghjul framför sig när man håller på, för att få andra effekter.
Hälsningar
Robert

nu ha jag inte läst allt, men hur får man så bilden "fokuserar" på en sak på bilde, o resten är typ "suddig" som #7 bild ….
#8 Det har med skärpedjup att göra och man kan styra det med val av bländare. Blåsippan har jag fotat med bl 2.8 (om jag inte minns fel).

Jag har inte photoshop. Jag har Paintshop pro
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Mymlan, kan inte du ta en skärmdump med ett histogram för att visa andra hur man ökar kontrasten i Painshop pro.
Hälsningar
Robert
Tänk också på att varje funktion/filter/fix du gör i ett redigeringsprogram försämrar bildkvaliteten… man har oftast en jpg-fil, som redan är kraftigt komprimerad från kameran, bilden blir luddig när man fixar nåt och sen när man sparar om den som jpg så förlorar man ännu mer av kvaliteten/skärpan…
så var försiktig med fix o trix på dina bilder!!!
Alltid Oskarp Mask det sista du gör innan du sparar!!!
grundinställningar i bifogad bild, som jag utgår ifrån, men det beror helt på vad som finns i bilden…

#12, om man arbetar med RAW-filer som jag gör så behåller man alltid ett original. Oftast alla förändringar jag gör med en fil i Photoshop gör jag i ett justeringslager. Lager i Photoshop förstör inte bilden utan ligger fint och prydligt ovanför, sparar man sedan dokumentet dom en pdf så kan man alltid gå tillbaka och justera lagerna i efterhand.
Hälsningar
Robert