Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 766 ggr
Niklas
0

Sexiga stenar?

Jag har fått utmaningen att fotografera stenar åt en stenhuggare. Sten är kanske inte det mest spännande man kan fotografera. Det är lätt att det bara ser ut som "natur". Jag vill framhäva arbetet och har därför använt ljus för att isolera föremålen från bakgrunden. Frågan är hur jag har lyckats. Det ska se intressant ut för någon som söker en stenhuggare.

http://www.stenhuggare.nu/

Vad tycker ni om bilderna? Alla synpunkter är välkomna.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carlton77
0

Om sanningen ska fram " å det ska den ju" så var de i mina ögon rätt trista.
Jag vet att det inte är lätt att få produkter att se "sexiga" eller att göra den så intressanta som man tänker, men frågan är om du inte skulle lekt lite mer med skuggor o skärpedjup och på det sättet livat upp bilderna en aning.
Som sagt bara min tanke.. Kan inget om stenar. Glad

Mvh Marcus

Norrskenet
0

Första bilden tyckte jag var läcker med den mörka bakgrunden. Jag skulle nog skärpt till bilden lite. På dom andra skulle jag nog fotograferat några lite från sidan för att få lite djup i bilden.

Martin
0

Det är inget lätt arbete du tagit på dig, det är kanske rent av tyngre än att arbeta med sten :o)

Skämt åsido, jag tycker att du är rätt på det i tankarna men att det blir lite för flata intryck. Brevlådestenarna är ju sånär som på brevlådorna förvillande lika gravstenar och det är nog inte riktigt meningen (det kan ha med stenen i sig att göra, behöver kanske inte vara fotot). Men ett tips där är kanske att ha ett hus i bakgrunden, men helt ur skärpa (så att man ser vad det är men inte mer) med brevlådestenen i fokus. Som Norrskenet säger, kanske även testa från sidan.

Din tanke att framhäva produkterna är nog rätt (jag har som snabbast googlat på stenhuggare och kollat en 5-6 sidors produkter) och på många blev det svårt att se vad det var så att säga, det var någon sida som hade lyckats rätt bra med köksbänkar i granit (eller vilket material det nu var). Men jag tror inte att det är ljus du skall arbeta med för att isolera bakgrunden, utan skärpedjupet (typ så som jag föreslog ovan).

Kanske kan du också för att framhäva produkten ta bilder under produktion, där verktygens etsande på stenen blir i fokus eller något liknande.

Jag har sett många av dina foton tidigare Niclas, och hoppas att du tar det här på rätt sätt, men jag tror att du kan betydligt bättre än på den sidan du visat. I all välmening,

mvh /Martin

mvh Martin

Niklas
0

Jag uppskattar era synpunkter!

Det svåra med förslag som att sätta ett hus ur fokus i bakgrunden är att det inte finns något hus bakom brevlådestenarna. Det är tät mörk skog och den ena stenen står dessutom rejält snett, vilket man eventuellt kan se på ett träd i bakgrunden.

På flera av de andra bilderna står stenarna i mycket röriga miljöer. Därför har jag försökt beskära dem tätt. Med mycket retuschering går det förstås att fotografera i andra vinklar för att få bättre djup. Jag har försökt arbeta med det som finns utan att det blir en retuscheringsorgie.

Jag ska se vad jag kan göra.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Martin
0

#4 Ahaa, det försvårar ju onekligen lite :o)

Som sagt, det är nog inget lätt jobb det där men med tanke på förutsättningarna har du nog nästan gjort det bästa av det i så fall skulle jag tro - och då är det nog också helt rätt att isolera stenarna.

mvh Martin