Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 430 ggr
Eldkvinna
0

Dagens makro

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just kommit in från en runda i trädgården.

Här är några av resultaten. Skrattande

Eldkvinna
0

En till…

Eldkvinna
0

Å en till…

Howzer
0

Aah… fina bilder! Jag gillar också macro. Din sista bild är jäkligt lik en av mina (bifogad).

// Thomas

Diana61
0

Himla läckert!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

bjorsa
0

Fina bilder eldkvinna !

#3 Fin solros någon har ätit upp fröna :-)

mvh/bjorsa

Eldkvinna
0

#3> Hehe…ser det ja, välldigt lik! Måste säga att jag gillar ljuset i din bild. Sken solen den dagen? Idag sken ju solen mest med sin frånvaro.

#4> Tack!

#5> Tack!

Glad

Howzer
0

#6 Jo, det var solsken. Sen brukar jag köra en s k S-kurva för att få lite mer tryck i färgerna. Det finns ju många småknep för att få mer stuns i bilderna. Kör man med en kompaktkamera levereras bilderna oftast med lite extra färg och kontrast men om man använder systemkamera är bilderna ganska bleka direkt ur kameran.

Eldkvinna
0

#7. Hm..he..jag kör ju med en liten enkel digital jag. Man kan ju greja med bilderna i Photoshop åxå. Men jag hör till den skaran människor som gillar det enkla, rena och ogrejade i bilderna. Är det ett veck eller skräp på ett blad så är det meningen att det ska vara där lixom å då får det bli med på bilden, jag håller inte på å grejar bort det. E du med på hur jag menar?

Robert
0

#0, du har underexponerat bilden med vad jag skulle tippa på 1/3 steg. Det ser du genom att kika på histogrammet, se bifogat. Det finns inget gap till vänster utan det har klumpat ihop sig och det är ett gap till höger. Hade det varit ett gap till både vänster och höger så hade det varit enkelt att öka kontrasten i ex Photoshop. Nu kan du få bilden till att bli ljusare genom att dra den högra markören mot histogrammet.

Hälsningar

Robert

Eldkvinna
0

#9 Menar du den bilden med nyckelpigan?

Jag ser inget bifogat histogram….jag kollar säkert på fel ställe men…Generad

Howzer
0

#8 Hur jag gör varierar. Om jag vill avbilda något lite mer dokumentärt låter jag bilden vara omanipulerad utom ljus och kontrast. Om jag däremot bara vill ta en så fin bild som möjligt är jag inte främmande för att manuipulera den i Photoshop. Om jag gjort något större ingrepp brukar jag nämna det.

// Thomas

Robert
0

#10, missade ladda upp bilden, nu har jag inte den kvar.

Hälsningar

Robert