Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 992 ggr
ProblematicalMe
0

Kritik på ros!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild jag har tagit på en ros helt oredigerad och undrar lite vad man kan göra med den!, så vad tycker ni? :)

karolinahjalmgren
0

Lite suddig tyvärr, skulle nog bli lite bättre med starkare färger :P

Robert
0

Ett stativ avhjälper rörelseoskärpan…

Exempel bifogat

Hälsningar

Robert Hammar

ProblematicalMe
0

#1, joh jag håller med, men det kanske går o fixa till lite i photoshop ^

#2 tack för tipset, fotograferar inte så mkt än, redigerar mest, men det kanske kan bli senare :) aas fin bild förresten :P

purnama
0

#2 Nej, inte hjälper ett stativ mot rörelseoskärpa, det har det aldrig gjort. Kanske det är noga med språket i alla fall? Rörelseoskärpa är när motivet rör sig, och då hjälper det med kortare slutartid eller att man följer med i rörelsen.

Ett stativ kan hjälpa mot skakningsoskärpa, men det går knappast att avgöra om den här bilden har skakningsoskärpa. Mer troligt är att bilden faktiskt är skarpare än den ser ut här eftersom man tappar en hel del när man lägger upp bilden om man inte först har förminskat den till ett format som kan läggas upp på foto i fokus.

Oskärpan i sibeliusbilden har en helt annan orsak, den beror på linsen som den är tagen genom, en lensbaby skulle jag gissa. 

ProblematicalMe, jag har lagt lite starkare färg (mättnad) och ändrat tonkurvan lite och lagt på skärpa, lite överdrivet, och det stämmer nog att den kan bli bättre med starkare färg, men det är antagligen inte nödvändigt. Däremot ska bliden minskas till 600 pixlar i höjd innan man lägger upp den här, och då kan man göra lite skärpeförstärkning för att i viss mån behålla skärpeintrycket från den större bilden. Vilket tonomfång och vilken färgskala man väljer är en smaksak. Jag tycker inte att man kan se någon nämnvärd skakningsoskärpa. Men jag tycker definitivt att den vinner som bild på att ha lite djupare röd färg och lite mörkare bakgrund. Om du har bilden i råformat går den att få mustigare om du vill det. Om man vill ha skärpa i ljusa detaljer med stark färg och i vattendropparna så bör man exponera mindre. I mina ögon är bilden överexponerad. Jag tror också att den vinner på att man skär bort lite till höger och kanske att man vinjetterar den.

Robert
0

Bästa purnama, nu vet jag att svenska inte är ditt modersmål men jag kan inte låta bli att poängtera att en skakning uppnås just av en rörelse. I svenskan kallar vi det synonymer, dvs två ord kan betyda samma sak.

Hälsningar

Robert

purnama
0

Nu gick jag ju större delen av min skoltid i svenska skolor och jag lärde mig också fotografera i Sverige. Jag tror att min svenska är bättre än vare sig holländskan eller indonesiskan. Jag blir lite lack när man försöker mästra mig på sådant som jag faktiskt behärskar. Jag har bott här mer än tio år i min ungdom och jag besöker Sverige ofta, kanske inte varje år, men ibland lång tid. Jag vet vad synonymer är, och skakningsoskärpa och rörelseoskärpa är inte synonyma. Sök på nätet eller i fotoböcker, och svaret är ganska entydigt:

Rörelseoskärpa är när motivet rör sig, eller oskärpan på stillastående föremål när man följer ett rörligt, exempel

Skakningsoskärpa är när kameran skakar; man brukar inte använda de två termerna synonymt, utan man skiljer vanligen klart mellan de två begreppen på det här sättet. På holländska är det däremot mindre tydligt, exempel

Jag tror att det är bra att skilja på saker och ting och använda rätt uttryck när man skriver, eftersom det klarare säger vad man menar och därmed minskar risken för missuppfattning. Jag kanske är pedantisk när det gäller språket, men må så vara. För mig är det viktigt. Svenskan är mitt bästa språk, och jag vill vårda den. Och då är jag inte hjälpt av charlataner som tar till skamgrepp bara för att visa sig "veta bättre".

Och bilden har inte vare sig rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa i någon högre grad, åtminstone inte så att man kan se det på den automatiskt förminskade bilden här i fokus.

mjioo
0

tycker att ni båda har rätt purnama och robert.

jag fick en fotouppgift en gång där det skulle vara medveten rörelseoskärpa, då skulle man följa efter motivet som rörde sig med kameran så det runt blev suddigt så man fick rörelse i bilden. då var det ju kameran som rörde sig.. tror det är en smaksak med vad man använder för ord, skakning är ju trots allt en rörelse. visst är det lättare om man har ett ord för varje sak men en synonym är en synonym.

Robert
0

#6, Vad bra att du reder du ut begreppen. Jag var nästan övertygad om att en skakning uppkom av en rörelse, men inte nu längre efter ditt inlägg.

Hälsningar

Robert Hammar

purnama
0

Ja lilla vän, där har du faktiskt rätt, men det var inte vad vi diskuterade.

Robert
0

Kanske det har varit en liten eldfluga som fått fram alla svaren ;-)

Robert

ProblematicalMe
0

#4 Tack så jätte mkt för tipsen, som sagt är bilden jag har tagit helt oredigerad men kom inte på något speciellt som kan göra bilden ett strå vassare, men med dina tips ska jag sätta igång genast :D Tackar, d uppskattas verkligen ^