Köpa systemkamera?
Jag funderar på att köpa en systemkamera.. Kanske kan ni hjälpa mej med tips på bra kameror, pris, bra objektiv m.m, m.m? Vore supersnällt :)
Vad ska du använda den till? Vad får den kosta? Vad har du för kamera nu?
Jag är mycket nöjd med Canon EOS 350D.
Vänliga hälsningar
Niklas
Som Niklas sa, vad skall du använda den till och var ligger din pris nivå. Den senaste tiden har det dykt upp några nya modeller tex, Pentax K100D och Nikon D80. Det viktigaste är att gå och titta på olika kamrer, känna hur dom känns för dig. tiita på viewfinder, hur knapparna sitter osv. När du har hittat några som du gillar så gör en sökning på nätet för att se vad folk tycker. Du får snart klart för dig nack och fördelar hos dom olika märkena. Tänk sedan på vad du vill ha för objektiv och gör likadant där.
Lycka till
Eddie
Håller med Niklas. Har också en Canon EOS 350D med batterigrepp.
Den är lite liten men jag har ju stora skogsarbetarnävar och med batterigreppet så är den ändå mycket hanterbar tycker jag.
Nybörjare som jag är så är det en lämplig kamera att börja med till det priset…
//CarlS
Jag fotar mest djur, men en hel del annat också.. Jag fotar mycket hästar, gärna i rörelse, så det får inte va en kamera som tar alltför lång tid på sig innan den tar bilden, bl a..
Prisnivån vet jag inte riktigt, inte alltför dyrt.. Ungefär vad är medelpriset (eller vad man ska säga) på systemkameror?
Jag är nog vad man kan kalla nybörjare, så inte en alltför invecklad kamera, men en som ger skarpa bilder :)
#4: Eftersom en del kameror kostar mellan 50000 och 100000 är nog medelpriset ganska högt. Du kan dock få bra kameror för mellan 7000 och 15000.
350D är snabb på att ta bilder. Du hinner lätt ta en serie bilder under ett hinderhopp till exempel. Hur skarpa bilderna blir beror nog mest på dig. :-) Kameran är i alla fall kapabel att ta skarpa bilder.
Vänliga hälsningar
Niklas

asså…jag är lite vilse, menar du en Digital-systemkamer(SLR) eller en vanlig systemkamera men filmrulle?
För att klargöra förkortningarna lite och ge alternativ till engelskans SLR.
[Engelska]
SLR - Single Lens Reflex
DSLR - Digital Single Lens Reflex
[Svenska]
ESR - Enögd SpegelReflex
DESR - Digital Enögd SpegelReflex
#5 Okej, jo dom är ju ganska dyra.. Det kommer inte bli nån kamera förrens kanske fram emot jul eller nåt, då jag inte har särskillt mycket pengar just nu :P
Okej, tack, då kan jag kolla på den, med flera =)
#6 En digital systemkamera hade jag nog tänkt mej :)
Har läst en hel del om Nikon D80 nu, tycker det verkar som en bra kamera.. Har inte läst några recensioner om den än, har inte hittat några.. Om ni har tips på vart det finns recensioner kan ni väl vara snälla och tala om det? :)
Är det någon som har en Nikon D80 och kan ge mej lite info om den?
Mvh Linnéa

Tror inte att det finns någon recesion på D80:n för den har inte släppts ännu.
// Pontus Lamberg
Nikon D50 är en otroligt bra nybörjar/amatör kamera, fungerar även mycket bra på lite mer proffisionell nivå. Den är lätt att förstå sig på, har lagom mycket funktioner för den som för första gången håller i en systemkamera.
#10 Jaha, jag trodde den hade släppts.. Okej, men någon annan Nikon kamera då ;) Typ Nikon D70 eller nåt i den stilen..
#11 Okej, tack, då ska jag kolla på den! :)

#9 Jodå, det finns recensioner. En av de bästa på sånt hittar du här: http://www.dpreview.com/articles/nikond80/
// Thomas

YFO har inte d80 än, de kommer att sälja den. Ingen butik har kameran än. Det är sagt att den kommer någon gång i September
#14 Okej, då ska jag läsa dem, tack! :)
Tack för alla råd om kameror jag har fått! :D