Vågar jag be er kommentera bildern?

Jag är också nybörjade men tyckte din bild var suveränt! Väldigt bra fokusering tycker jag och kul motiv :)

atila, alla har vi varit nya i början. Jag började med fotografering för 1½ år sedan. Övning ger färdighet, och jag har mycket kvar att lära.
Du har en bra bild, ser en aningen mörk ut. Jag tror att det hade blivit bättre om humlan hade tittat fram.
Robert
Och ett sätt att lära, är att ta till sig av vad andra tycker, så tyck på… Ge synpunkter och kritisera gärna. Tack Robert för kommentaren. Jag har informerat Humlan :-)
atilla: Jag gillar färgerna! Kanske lite mörk som Robert sade, men är det inte ljusare är det svårt att få till tycker jag. Jag har testat med blixt ibland - och ibland blir det bra - men vid S-Macro så kan objektivet ibland vara ivägen för blixten och ge fula skuggor. Snyggt också att du fått den så skarp som du har.
mvh Martin
Ni har nog rätt. Ofta vill jag ha bilderna lite mörkare och ibland blir de för mörka eftersom jag tycker jag får ett bättre "djup" i bilderna då. Det är nog tyvärr rätt genomgående för mig, att bilderna blir aningen mörka. Era synpunkter värdesätts mycket. Tack! För övrigt upplever jag detta forum som ett av de trevligare jag besökt. Det är roligt att vara här som ny, titta på andras bilder och visa sina egna. God stämning överlag. Jätteroligt!

Fin humla och som sägs här aningens mörk men de går ju alltid att fixa till jag körde den i paintshop pro 8 i valda delar av one step photo fix man kan ju köra den manuellt och själv välja vilket man vill att den skall göra finns säkert något liknande i photo shop oxå hoppas du inte misstyckte att jag fixa lite med din bild sen är de ju en smaksak om man tycker den blev till de bättre eller sämre
mvh/bjorsa
bjorsa. Varför skulle jag misstycka när någon vill hjälpa? Tack!

#7 En del håller ju stenhårt på copyright och för att göra något åt en bild så måste man ju ladda hem den de var nog mest de jag hade i tanken .
mvh/bjorsa
Jag är glad att någon VILL ladda ner min bild! :-)
Tycker faktiskt att båda bilderna är väldigt vackra på sitt sätt!
Jag tycker du är för blygsam Attilla. Du tar jättefina bilder ju. Du kan ju inte hjälpa att humlan också är blyg! 
Förresten, du vet väl att svensknatur.ifokus.se har en liten fototävling med Temat "Skogen"
//CarlS
Tack CarlS. Nej jag hade ingen aning om någon tävling. Hittade hit för första gången idag.
Jag tycker båda bilder är väldigt fina. Bilden tycker även jag var lite lite mörk men ändå bra. Gillar nog kanske den ljusare varianten bättre. Det är svårt att ta bilder på djur. Dom har förmåga att röra på sig då man skall trycka av.

Jag gillar bilden med det mörka! Det ger en härlig mustighet! Det enda som var lite synd är att humlan verkar aningen blyg
En härlig bild!!!
Jättefin bild, jag älskar humlor! Hur blev det här? Flyttade humlan lite åt höger…
Inte har man tid att titta fram när man arbetar! 
#0 Jag tycker att bilden är fin, även om den är lite väl mörk i min smak.

åh vad mysig humlan såg ut ju :)
Oooo vilken fin bild!
Jag gillar bilder som är delvis oskarpa. Och när det skarpa är så skarpt som i din bild så blir det perfekt i mina ögon. :)