Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2861 ggr
bjorsa
0

Grön flickslända

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick några bilder på en grön flickslända idag

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en annan variant

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här med omvänt objektiv så att de blir skala 2,35:1 och då jag först en macro teleconverter 2ggr och sedan ett 50 mm och därefter ett 50 mm omvänt påskruvat och allt sitter sedan i en pentax k10d

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och en till på samma slända i närbild

mvh/bjorsa

Karin_G
0

Häftiga bilder bjorsa :-)

bjorsa
0

#4 Tack :-)

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

Kul att du lägger in några foton här. För många av dom nya medlemmarna så är det kul att få se riktigt fina macro bilder. Som vanligt är det otroligt bra. Objektiven ger också en sån fin bokeh.

Löste det sig med m42 ringen?

Mvh/ Eddie

asakall
0

Ruskigt bra,,,har inte fler ord,,,som täcker in din förmåga! det är så här riktigt bra makrofoton ser ut :-) väldigt roligt att få se…

bjorsa
0

#6,7 Tack :-)

Eddie jag har inte löst m42 adapterproblemet men skal ringa pentax på måndag å se när dom får in orginalet och jag provade ett flertal m42 objektiv till just sländorna idag men dom bidde inge bra och då använde jag super takumar 135/1:2,5 och super takumar 105/1:2,8 och då både med och utan telemacroconverter men skall göra fler försök och se vad dom passar bäst till .

Bild 1 togs med ett sigma 70-300 dl i 300 mm läget och dess halvmacro 1:2

Bild 2 togs med ett 50 kr objektiv av märket revuenon 50 mm 1:1,9 och de satt i en vivitar macroteleconverter 2ggr (fast i Exif står de 135mm men jag glömde ändra i kameran)

bild 3 är likadan som 2 fast med ett 50 mm omvänt påskruvat och fokusringen på macroconvertern maximalt utskruvad blir då som en steglös mellanring och bild 4 är tagen på samma vis

mvh/bjorsa

irma
0

otroliga bilder bjorsa :-) så rena och klara färger med ren och fin bakgrund.. är väl ett grässtrå den sitter på? ser så grov ut :-)

Bra jobbat…

bjorsa
0

Tack Irma !

Den sitter på ett vasstrå i en damm och dom är precis nyuppstigna så dom gick att komma nära då dom flyger bara korta sträckor i början så de gäller att passa på när man får syn på dom :-)

Eddie jag provade ett annat m42 objektiv idag ett soligor 135 mm 1:2,8 och den gav bättre resultat än super takumar 135 1:2,5

Här en bild från idag med just soligor objektivet och då i en teleconverter 2ggr så brännvidden blir ju 270 mm

mvh/bjorsa

[Fibbe]
0

Vart har jag sett denna förr? Nff?

bjorsa
0

#11 Jo dom bilderna har jag oxå lagt ut på nff(www.naturfotoforum.se)

mvh/bjorsa

Shallow
0

Jag blir riktigt kär i #0 & #1 men dem andra är fina dem med! Bra Bjorsa

bjorsa
0

Å i år dök dom upp igen dvs grön flickslända den här försökte gömma sig

Sigma 70-300 dl f8 1/180 iso 100

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Den här var mer villig att visa upp sig lite innan den flög sin kos

sigma 70-300 dl f5,6 1/180 iso 100 pentax k10d

mvh/bjorsa

UlrikaG
0

#14 riktigt fint fångat! :)

Bleenda
0

LÄCKERT!!!

reevilo
0

jätte fina färger, verkligen

zzxx
0

skitsnygga bilder juh! :D

reevilo
0

Hej!

Grymt,Grymt,Grymt haha xD snygga bilder

[Mqvist]
0

WOW! Jättefina bilder, ruskigt bra jobbat!

Yuki
0

Jättehäftiga bilder!

Sarah
0

Gillade verkligen #15. Ovan var det nästan synd att ögat inte var i fokus.

Whispree
0

Verkligen superfina! Älskar färgerna och stämmningen i bilderna, känns exotiskt på något sätt, med de fina färgerna. Gillar att det är en så "ren bakgrund", inget som stör alls.

ProblematicalMe
0

Bloody HELL!!! :O D kallar jag riktigt najjsa bilder, aas grymma FFs ^^ Massa + t Bjorsa asså :O:P

bjorsa
0

Tack för kommentarerna ! :-)

#23 Tycker du den är så ofokuserad för mig ser den ut att vara i fokus kanske skärpan inte riktigt räcker till .

Här ett par Allmän smaragdflickslända (lestes sponsa) oxå med ett billigt sigma 70-300 dl bl 6,7 1/250 iso 400

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en till slända (smc-dfa 100mm 1:2,8 macro) f11 1/45 iso 400

mvh/bjorsa

Martin
0

Som vanligt bländar du med dina insektsbilder. Sista är möjligen lite mörk men det ger också en dimension till bilden, så jag kan inte riktigt bestämma mig för ifall det är bra eller dåligt att den är mörk :o)

mvh Martin