Fotografering av bröllop
Hittade tidigare trådar om detta, men jag vill inte sno någon annans.
I augusti ska jag fotografera ett bröllop, vilket jag aldrig gjort innan, och behöver tips! Vad ska jag tänka på? I vilket format ska jag fotografera? etc. Kom gärna mer era bilder som exempel!
Jag har en Nikon D80, två objektiv: Nikkor 18-55 och Tamron 70-300 (ingen hög kvalité på det objektivet). Jag ska köpa en blixt nu i dagarna också, har inte läst på om det alls så om någon vill rekommendera någon blixt är han/hon varmt välkommen.
Tack på förhand! /Loa

Kolla www.fotosidan.se , där finns massor av trådar om just bröllopsfoto.
Generellt. Kolla upp kyrkan innan, hur ljuset är, om det räcker till osv. Kolla hur du kan förflytta dig under vigseln,för att få bästa vinklar, när du kan fota ( det klickar ju rätt högt om kameran i en kyrka ) .Medans musiken spelar kan ösa på.
Blixt inne i kyrkan tror jag du måste komma överens med prästen om i så fall.
Bröllop är knepigt att fota då position,ljus och miljö kan ändra sig fort.
Fota så klart i RAW. Och du kommer garanterat att behöva ett ljusstarkt objektiv, typ 2.8 eller så och ev hög ISO.

Sista packade jag ned två kamerahus, 24-70 f/2,8, 70-200 f/2,8 IS, 50 mm f/1,4, 28 mm f/1,8 och fyra blixtar + 5 pocket wizard i kameraväskan, samt 12 stycken 4GB minneskort. Samt jag hade även med mig en assistent som använde ett hus och två liknande zoomar som jag hade med mig.
Fota mycket och kolla ständigt dina inställningar ofta. En bra ide som Pellepiano kom med är att fota i RAW.
Hälsningar
Robert Hammar

#1+2 Tack!