Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 4073 ggr
bjorsa
0

flitigalisa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De har ju regnat å då blev de fina droppar på flitiga lisan så jag passade på att testa lite "makro"

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en närbild på en droppe på flitiga lisan

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här en rosa flitiga lisa med droppe

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tar väl med en liten fluga som satt still i liten stund ,de ser faktiskt ut som om han/hon lättar på trycket :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och en till på den:-)

Alla bildern är tagna med dimage z5 och ett porträtt tele 135mm framför men fotat bakifrån igenom linsen dock blir denna konstruktionen väldans skakig och man får justera fokus med sig själv dvs flytta sig framåt eller bakåt men lite krångligt skall de ju vara :-)

mvh/bjorsa

Robert
0

Blixten stör lite i bilderna och de två sista ser en aningens överexponerade ut. För övrigt färgrika och detaljerade bilder.

Hälsningar

Robert

kristinah
0

Dom två första bilderna liknar med jordgubbsgelé än vattendroppar. Jag gillar dom. Jag tyckte nog de andra var bra också. Jag måste studera det med makro lite och se om jag inte skall kunna åstadkomma ngn sådan bild.

CarlS
0

Härligt rött!

//Carls

bjorsa
0

#5 Robert jag använde ingen blixt de e solen som skiner i droppen å den e de lite svårt att slå av :-))

#6 Du har rätt de e lite jordgubbe över de hela ,du kommer säkert att få till bra makrobilder de e bara att testa å exprimentera vad för slags kamera har du ?

#7 Kul att du gillade färgen :-)

mvh/bjorsa

Robert
0

#8, du slår av solen med en diffuser.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#9 Diffuser är de en sån där vit plastlåda att sätta över objektet ?

Fast jag gillar just de där glittret så mig gjorde de inget men kan ju vara bra att veta hur man skulle gjort för att slippa solen man skulle väl bara kunna ha en vit plexiskiva att sätta framför solen fast de kanske e de som är diffuser ??

mvh/bjorsa

kristinah
0

Bjorsa. Jag har en Olympus c770. Skulle se efter i manualen ang makro men "någon" har städat undan den åt mig. Får fundera över det lite till. Jag hittar den nog, … hoppas jag.

bjorsa
0

Kristinah tittade nu på din kamera http://www.olympus.se/consumer/29_C-770_UltraZoom_Specifications.htm 

Och du har s-makro som min men med närgräns 3 cm och i de läget finns de ingen zoom i alla fall inte min kamera sedan har du vanlig makro och där har du oxå som mig 1,2 m i närgräns för max zoom i makroläget i ditt fall då 10ggr zoom.

Jag brukar använda s-makroläget när jag fotar flugor å sånt men jag exprimenterar ju en del med att fota genom andra objektiv från min vanliga analoga systemkamera som tex dom här flitiga lisa korten var ju tagna med kameran i vanligt makro eller utan kommer inte ihåg riktigt :-) och sedan med max zoom och med en 135 mm tele framför fast då fotat från fel håll dvs där du sätter på linsskyddet från de hållet sedan får man agera fokus själv när man har objektet nån centimeter ifrån linsen genom att flytta/gunga fram å tillbaka :-)

Jag har hittat en firma som har en liten grej jag skall köpa så jag slipper att hålla linsen framför kameran längst ner på denna sidan hittade jag den å jag som trodde jag hade hittat på något själv å så finns de redan alltså att man kan få makro med omvänd lins

http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Skall köpa den där som gör 52/55 å då kommer jag att kunna skruva på linsen på digitalkameran å vips har man sig ett billigt makroobjektiv .

mvh/bjorsa

kristinah
0

Det där var lite intressant. Jag har också tagit S-läget flera ggr men jag tycker ju ändå inte att jag kommer tillräckligt nära ( om jag inte klipper bilden förstås) Lite överkurs för mig ännu men jag får ju nog lite aha-upplevelser när jag är ute och leker med kameran och då jag  är på den här sajten. Dessutom hittade jag manualen till min kamera. Den låg på sista stället jag sökte på Flört. M.a.o. där jag lade den sist eftersom jag bor ensam med två kattor. Nu ska jag ut å leka med kameran en stund.

Den här typen tog jag med S-läget för ngn dag sedan.

bjorsa
0

#13 Snygg bild på en röd korsspindel för korsspindel är de men de visste du säkert när du såg den men här hittade jag en lite kraftigare närbild http://www.ivory.org/spiders/araneus.diadematus-7.jpg

Korsspindel är ju giftig men de e tydligen alla spindlar och på denna sidan kan man läsa lite mer om korsspindeln och kärrspindlars farlighet :-) http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Gifter.html#Spin sök bara på korsspindel på sidan .

mvh/bjorsa

kristinah
0

Egentligen tycker jag inte om spindlar men man måste ju ha nåt att träna på. Jo jag visste eller såg att det var en korsspindel och jag har nog hört ngn gång att alla spindlar är mer eller mindre giftiga. Jag har också hört att om man har spindlar inomhus, då har man inte problem med mögel i huset. Huruvida det sistnämnda stämmer vet jag inte. Tack för att du tyckte bilden är bra. Jag tycker inte heller att den är så "pjåkig" (inte så illa)

ERIR
0

bjorsa,

är alldeles begeistrad av dina macrobilder. Tack för länken om mellanringar. Har själv börjat macro-fota lite smått. Det är ju en helt ny värld som öppnar sig.

kristinah
0

ERIR. Den bilden va häftig. Det är bara surret från humlan som saknas.

ERIR
0

Tack kristinah! Din spindel är minsann också häftig men på ett lite annorlunda sätt ;-)

bjorsa
0

Cool humla ERIR å fin bild å visst e de kul att fota dom där små krypen å hela mitt växthus kryllar av dom så inte blir de något målande där denna sommarn man får använda kameran som både tub pensel å duk fast de e ju så mkt snabbare med kameran å roligare å mindre lukt :-))

mvh/bjorsa

ERIR
0

Undras vad det är för insekt?

ERIR
0

Röda vinbär - Mums…

E_hjo
1

#20 Med tanke på konstig insekt! Har aldrig sett något sånt här förut! Trodde först att det var en kolobri för den hade stjärtfjädrar å fjädrar på kroppen (!!!!!)

ERIR
0

Röda vinbär - mums…

Horsegirl
0

Bjorsa, hur menar du att du har haft ett objektiv framför? Hur funkar det? Jag har själv en likadan kamera som du och undrar hur du kommer så nära. Du får gärna skicka ett mail till mig om du inte vill svara här :P

bjorsa
0

Häftiga makron ERIR tjusiga som tusan vad för kamera har du  ??,#22 Vilken märklig sak hur stor var den ?tuff bild på den .

Horsegirl jag har svarat på ditt mail hoppas de gav lite klarhet men de e inte alltid jag har ett annat objektiv framför och när jag har det så skriver jag det så dom mesta bilderna är med vanliga s-makron på z5 .

mvh/bjorsa

ERIR
0

bjorsa, man blir som barn på nytt med macrofotograferingen. Jag har en Canon 20 D och ett objektiv SIGMA 50 mm 1:2.8 DG Macro.

Hoppas du inte lägger av med målningen, det är nåt speciellt när man får skapa en tavla som i ditt fall eller en naiv teckning som i mitt fall. Men tecknandet får anstå till den mörkare årstiden. Nu är det fotograferingen som gäller.

#22 Har inte sett nåt liknande, ser ut som en kolibri med den spolformade kroppen. Hoppas vi får svar på frågan av någon expert.

bjorsa
0

Gillar dina teckningar ERIR å din berättarstil alltid lika kul att läsa om lill erics öden å jag kommer att måla när lusten faller på och jag har ju gjort en tavla i år dock är inte ramen klar ännu har ju bara tänkt på den i 5,6,7 mån :-)

Antar att du är nöjd med din canon och den tar ju kanonbilder jag kör med kompakt kamera dimage z5 men skall väl oxå gå över till digital systemkamera men först skall tämja den kompakta å se hur mkt man kan göra med den alltid kul å pilla lite med grejjorna men värre när man pillar sönder fast tror jag växt ifrån de stadiet men är inte riktigt säker :-))

mvh/bjorsa

Robert
0

ERIR, härliga makrobilder, skarpa och fina, bra jobbat!

Robert

ERIR
0

Samma kryp som i #23 Mums filibabba…

bjorsa
0

#29 Ser smarrigt ut ,läcker bild på bärfisen eller om dom heter stinkfly .

mvh/bjorsa

ERIR
0

#30  Ja, den här tiden finns det så mycket fina färger i naturen. Passar på att ge en komplimang för dina bitska padd-bilder. Märker att du lägger fokus på ögonen när du fotar.

Försöker själv också lägga fokus på det centrala och det är oftast objektets ögon. Men eftersom det är kort skärpedjup vid macrofotografering blir det något annat som blir lidande, eller förresten ibland är det bara bra att omgivningen blir lite suddig ;-)

ERIR
0

#22 Hej E_hjo!

Jag tror det är en Humlesvärmare som du har fotat. Såg en liknande bild på nätet.

Eng: Bee Hawk

bjorsa
0

Nu fattade jag bitsk padda du menade våran sköldpadda doris som jag la ut en bild på :-)) Jag satt å funderade på vad du menade med att paddbilderna var bitska kunde liksom inte få ihop de ioförsig inte så ovanligt när de gäller mina små grå :-)

Jo jag försöker att få fokus på ögat men inte alltid de sker men ibland så händer det :-)

mvh/bjorsa

ERIR
0

>>#2 Dom har starka käftar för dom bet mig riktigt hårt men vad gör man inte för att få fota :-) <<

I kommentaren var det en bild av en padda/groda men såg nu att du syftade på myrorna ;-) Hur som helst…paddans öga är helt fantastiskt, så mycket "visdom" som avspeglar sig där…

Ja, är man i vägen för myrorna så nyper dom till ordentligt.