Canon Eos 1000D
Hej!
Jag vill jättegärna ha en systemkamera, och håller just nu på att jobba ihop till en. Så jag kanske kan köpa en i slutet av sommaren.
Jag har fastnat lite för Canons nya systemkamera 1000D. Den har inte börjat säljas än, men ni kanske har hört något om den ändå?
Den är tydligen den hittills billigaste, minsta och lättaste (450 g) av alla Eos-modellerna. Läs mer om den här.
Så, har ni hört något om den. Ris? Ros?

Nästan samma som 400D fast lite mindre funktioner och billigare.
En bra nybörjarkamera troligen.
Säkerligen en bra kamera som man kan växa i länge.

Vad gäller bildkvalite lär det inte vara nån skillnad mot vare sig 450d 350d 400d eller 40d.
Sen kan man stirra sig blind på diverse finesser . I slutändan är det bara tre saker som betyder nåt, slutartid och bländare, och motiv.

Det låter ju toppen, jag är nämligen nybörjare när det gäller systemkameror, så den låter nog som någonting för mig :)
Någon som vet när den börjar säljas?

Pelle: Du gör samma slutsats som jag. Det lär nog vara en liten skillnad i bildkvalitet mellan 350D-400D mot 450D eftersom sensorn ger 14-bitars Rawfiler. Om det spelar SÅ stor rol det tror jag inte.
Roberts kommentar är att jag nog skulle vinna på att satsa på kringutrustning istället för att uppgradera. Undrar om han inte har rätt i det…
Låter som en bra kamera, fast jag är inte insatt;) Vet nån vad den kostar?? Ett ca pris när den kommer till försäljning? Är nämligen ute efter en systemkamera:)
Det där med vikten känner jag lite negativt till faktiskt. Jag har en 450D och den väger lagom tycker jag, kanske till om med lite för lite. Blir det för lätt blir jag lätt ostadig på handen. Och jag gillar att de väger en del. Men det är ju min uppfattning.
#7 kan känna samma sak men ibland är det en fördel att kamerahuset väger lite, då blir det inte så jättetungt när man köper tillbehör.. :)