Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1
Hej!
Jag funderar på att köpa objektivet, Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1, men först undrar jag om någon har några erfarenheter av detta objektiv. Finns det några plus/minus med detta objektiv? Fungerar det bra att använda den till andra saker än just macrofotografering, exempelvis porträtt- och landskapsfotografering?
Tacksam för svar. :)
/Beatrice
PS. Skulle vara snällt om ni kunde ge några exempel på bilder som ni har tagit med objektivet. DS.
Ett mycket bra och prisvärt objektiv.
Har haft i nästan 1 år nu och aldrig ångrat det. Lite snurrig och högljudd autofokus ja, men vem använder autofokus när man fotar makro ;)
Trevlig brännvidd att arbeta med också.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#4 Läckra bilder!
mvh Martin
#5 Tackar.

Någon som vet vad "Full eller Limit" på objektivet gör? Tips om användning?
limit är nog en funktion i objektivet som gör att du kan ”låsa”.. och då begränsa fokusområdet.. snabbare att fokusera då. testa :-)

#7 Full antar jag är när den söker fokus genom hela området, från närgränsen och till oändlig.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Ni som har objektivet, brukar ni använda MF eller AF mest?

#10 MF(manuell fokus) använder jag då AF(auto fokus) inte är snabb nog eller fokuserar på fel saker i motivet. Speciellt då man fotar i litet mörkare miljö, så upplever jag att MF är enklare att använda. Men det är nog ganska individuellt vad man vill fota med…tidigare använde jag endast AF eftersom jag inte fattade vitsen med MF
#11 Okej. för att jag funderar på det här objektivet, men jag har en D40 så då kan jag bara fota med MF :P
Hur är det att fota rörelse/porträtt bilder med det här objektivet, någon som har testat? Kan man få se en bild?
#3 åhh, snygg bild! :)
Putt
Jag har objektivet till Canon och det är verkligen jättebra! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#16 Okej :D Om jag köper det kommer jag dock bara kunna ha Manuell fokus, Det är därför jag tvekar. Men har du nån bild du tagit, action eller macro :) Har du hemsida man kan kolla på?
Vill helst se en bild som är tagen i ridhus med objektivet :)
Rekommenderar skarpt, som jag nämnde i #2. Vill du se fler bilder är det bara att säga till!
Här tillsammans med Nikon D200.
#18 Vill gärna se fler bilder som inte är publicerade här eftersom jag har tittat egenom det. Vad använder du mest AF eller MF? Och hur är MF:en?
#19 Det varierar, använder båda lika mycket. Om det blåser lite använder jag hellre AF eftersom motiven då kan röra sig, likaså när jag fotar insekter, annars mestadels MF.
#20 Okej. Vad tror du, kommer jag klara mig och vara nöjd med de här objektivet eller ska jag satsa på ett annat med AF?

Hej, är det någon som vet om det objektivet passar även dem nya nikon. Jag har själv en nikon D40. Krams