Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 740 ggr
reevilo
0

Picasa

Hej!

Jag har hört talas om Picasa lite, är det bra?

Ha det bra!

linofoto
0

Jag använder Picasa. Det är enkelt, överskådligt och lätt att använda. De viktigaste funktionerna finns och räcker för mej. Photoshop klarar jag mej utan (hitintills). Kanske för att jag är lat och orkar inte lära mej det, (Har Element6)

reevilo
0

Okej men jag anvädner Photoshop

pellepiano
0

#2 Photoshop är överlägset. Fortsätt med det. Picasa är för enklare hantering av bildredigering. I Photoshop är alla vägar öppna så att säga. Går att göra i princip vad som helst.

reevilo
0

Okej tack

Martin
0

#3 Vilket program använder du för att organisera/hantera bilder? Bara PS eller något annat också?

mvh Martin

Inkanyezi
0

Det är ju lite synd att inte alla vägar är öppna i Picasa. Det kanske kommer att fixas, men jag har inte sett några alternativ för att använda andra program för redigering, och en hel del av alternativen är ganska luddiga, man vet inte riktigt vad som händer…

Annars är Picasa helt överlägset för att organisera och söka bilder.

Jag gillar Irfanview just därför att det håller vägarna öppna. Det går att använda för enklare redigering, och det är suveränt för konvertering, men det allra bästa är att när som helst kan man öppna den aktuella bilden i ett annat program; det går till och med att välja mellan flera. Så jag använder Picasa enbart för att hitta bilder lättare, Irfanview för i stort sett all konvertering och enklare redigering, och Photoshop för mer avancerade redigeringar som kontrastförändringar, maskning, friläggning eller kloning.

Sorgligt nog är Elements organisationssystem snårigt och oöverskådligt och fyller i alla fall inte någon uppgift för mig. Att använda Elements för att ladda in bilder i datorn verkade enkelt, men det är lätt att skjuta sig i foten. Elements påstår att filerna kopieras till hårddisken, men de läggs inte i mappen färrän man bestämmer att Organizer ska ta hand om dem. Om man raderar bilderna från kortet och stänger programmet innan man har gjort den sista lilla biten är bilderna borta. Så jag använder alltid filhanteraren för att tömma minneskortet.

Så det blir en mix av program för att göra de olika sakerna.

parsley
0

Picasa är ett gratisprogram så det är ju bara att ladda ner och testa. Gillar man det så gillar man det, annars behöver man ju inte använda det. Har själv använt picasa en del för enklare bildbehandling som t ex beskärning och tycker det fungerar bra. Så är man på jakt efter ett enkelt och användarvänligt bildbehandlingsprogram så tycker jag att Picasa är ett bra val.

Inkanyezi
0

Om Picasa hade haft ett lika enkelt sätt att ta upp bilden i Photoshop för redigering eller välja en grupp bilder för att göra panorama med ett annat program, då hade det varit betydligt bättre. Jag ser det som en jättestor fördel att det letar upp alla bilder i datorn och presenterar dem på skärmen, och att man också kan välja bort vissa mappar eller bilder så att de inte visas.

Svagheten är att man har väldigt lite kontroll över det man gör och att man inte har erbjudandet att manipulera bilden med ett annat program som man väljer. Hade varit kul att bara högerklicka på bilden och välja att öppna den i Photoshop…

När jag laddar in bilder från kameran på jobbet är det alltid bilder som hör till någonting speciellt, och jag lägger dem då i en mapp där de hör hemma. Det är vanligen inte under någon specifik bildmapp, utan en mapp som rör händelsen eller företeelsen som bilden ger stöd att bedöma eller ska användas för att visa. För det ändamålet är inget bildorganisationsprogram användbart, det är absolut enklast att göra med filhanteraren. In med minneskortet, dra bilderna till mappen där de hör hemma, och det är klart. Picasa håller reda på bilderna ändå, så om jag har glömt var jag lade en bild men vill leta rätt på den är det enkelt med Picasa men ogörligt med andra program.

Vad jag kan göra med Picasa för att bearbeta bilder enkelt är att jag kan öppna mappen där bilden ligger och där klicka på den så att den öppnas i Irfanview eller med högerklick välja Photoshop; vanligen öppnar jag först i Ifanview ändå, eftersom det går mycket fortare, och jag ofta inte behöver mer än jag kan göra där. Så Picasa har definitivt en plats i min dator, främst för att det är väldigt många bilder och för att många av dem inte ligger organiserade i bildmappar.

Om man jämför med gamla tiders sätt att ha foton, i album och skokartonger, så är Elements som en massa album, Irfanview som en massa skokartonger och Picasa som en enda stor skokartong full med album som man kan bläddra igenom utan ringaste besvär; alla bilderna visas upp på skärmen oavsett var de ligger, och man kan lätt komma till platsen där bilden finns.