Makro objektiv.
är det någon som vet om detta objektiv är någonting att ha?

Det är inte i första hand ett makroobjektiv, utan en zoom med stort zoomomfång.
Du kan säkert hitta tester på objektivet om du letar runt lite på nätet. Helt säkert är det "någonting att ha", men inte lika säkert att det är vad du letar efter.
Om du redan har en kortare zoom och vill ha ett universalobjektiv som täcker allt, då kommer det här objektivet att helt ersätta ditt gamla objektiv, och då kan man ju undra i stället om det gamla är "någonting att ha".
Det man kan säga generellt om zoomobjektiv är att de har en del bildfel som man kan räkna med är bättre korrigerade hos objektiv med fast brännvidd. Det gäller kuddformig och tunnformig distorsion på olika brännvidder, vanligen kuddformig på vidvinkel och tunnformig på längre brännvidd och neutralt någonstans på mitten. Kromatisk aberration förekommer också i högre grad på en zoom, och makro brukar gälla en mycket kort närgräns i vidvinkelläget. Zoomobjektiv har också i regel måttlig eller låg ljusstyrka. Det här objektivet är inget undantag.
Om du vill ha ett makroobjektiv så finns det några renodlade makrogluggar, som kan ge bättre resultat på makrobilder. Brännvidder omkring 90-100 mm ger bra resultat vid avbildningsskala på 1/1 eller lägre, kortare brännvidder om man vill ha bilden förstorad.
Fördelarna med en längre brännvidd vid makro är att man kommer längre ifrån och inte skuggar motivet; det blir lättare att belysa, och man får större skärpedjup än med en kort brännvidd vid makro (tvärtom alltså om man jämför med fotografering på mer vanligt håll). En kortare brännvidd behövs om motivet måste förstoras, eftersom det blir ohanterligt långt utdrag om man skulle ha en lång brännvidd. Så mycket små djur, om man vill ta porträtt på en lus eller så, kräver en kort brännvidd.
Jag ve att jag kanske rör till det för dig, men jag tycker inte att du ska betrakta den där zoomgluggen som ett makroobjektiv.