Kamera ?
Mina grannar har precis "upptäckt" att jag är väldigt bra på att fotografera. Jag måste själv säga att jag älskar att fotografera djur och natur men även människor. Så grannarna har nu pratat med mamma och försökt övertala henne att köpa en kamera till mig. Nu till saken, vad är det för en kamera man ska ha då? Jag hörde något om system D40, är dom bra? och eftersom att jag nu får välja och vraka vill jag ju ha den bästa sorten. Ett måste är att bilderna ska gå att ladda upp på datorn mycket enkelt, antingen med minneskort eller överföringskabel.
och om det gör någon skillnad ska jag även få hem Photoshop.
Jag laddar upp en bild som exempel på min kamera jag har nu tar för bilder. Med 5,0 miljoner px
Jag har en D40x ^^ och ja e ganska nöjd med resultatet jag får av korten, 40x har ju 10 mpx medans en D40 har 5 elr 6, kommer inte ritkigt ihåg :P
Dom e ju ganska billiga medans nyare varianter är dyrare ^^

men jag såg en D40 med 10,2 mpx O.o
och en D60 eller D80 vad är skillnaden mellan de olika?
om du får välja och vraka hur mycket du vill så tycker jag att du ska gå till en fotoaffär och klämma på kamerorna och se vilken som ligger bäst i handen, jag föredrar canon före nikon. sen tycker jag att du ska välja en kamera som är ny och inte D40 som snart ska sluta säljas sägs det. läs på om att fotografera med systekamera, försök tänka dig vad du vill ha ut av din kamera. det finns en del som är lättare och andra att växa i men jag säger det igen eftersom du får välja och vraka välj då nt nytt och ordentligt som du känner passar dig bäst.
alla kameror har minneskort som du kan plocka ut och stoppa i en minneskortsläsare eller om du har det inbyggt i datorn sen får man även en sladd som man kopplar in i kameran så du kan ladda in bilder på det sättet så det behöver du inte oroa dig för det r precois som med kompaktkameror.

Vad tycks om kanon D80 då?
Jag fotar med en Nikon D80 och är väldigt nöjd med den.
Nikon D40 är den enklaste och minst avancerade av dom kameror du har nämnt.
Sedan så är D40x och D60 ungefär likvärdiga kameror förutom att D60 har lite fler funktioner.
D80 är en "proffsigare" variant.
Canon EOS 400D kanske annars är något för dig?
Det bästa tips jag kan ge dig är att du åker och känner på kamerorna (hur dom är att hålla) och väljer den som du tycker bäst om att hålla i. För trivs du inte med kameran kommer du ändå inte få några bra bilder
Linnéa
.#5 canon EOS 450D har bättre kitobjektiv och är mer uppgraderad än 400D :)

#4 MENADE SÅKLART NIKON ^^ hah, ursäkta mig

Vad får man med när man köper en kamera? jag vill helst inte vara tvungen att köpa till en massa extra grejor utan vill få allt när jag köper det lixom :)
puh, det är ganska mkt kvar att lära. Jag har hittat en D80 på blocket med ganska många tillbehör med. den är bara en vecka gammal med kvitto kvar och är skit billig rent ut sagt. Funderar på den. Jag har mailat annonsören och frågat varför h*n säljer kameran eftersom att den precis är inköpt.
Vad finns för funktioner på en D80'?
#8 det går oftast att köpa kamrahus med kitobjektiv och minneskort men grejen med systemkamera är ju objektiven så det får man köpa till efter hand beroendes på vad man tycker att man behöver för objektiv. det går även köpa filter, blixtrar(finns en liten inbyggd), batterigrepp, motljusskydd osv. men sånt köper man ju efter behov.
om den är skitbillig så borde du slå till, sålänge den funkar som den ska. det kan vara så att personen helt enkelt inte vart nöjd utan kanske ville ha något annat märke eller en annan nikon.
sök på nikon D80 på olika hemsidor som säljer kameror så brukar det komma upp en lista med funktioner.

Här är 20 sidor med detaljer om D80.
www.dpreview.com/reviews/nikond80/ " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/

#9 objektivet som följer med är 18-55 tror jag. men oblektiven är hur mkt man vill zooma va?
#11 ja oftast då kitobjektiven oftast är 18-55. det finns tele och macro osv. det finns objektiv anpassat efter allt nästan. jag tycker du ska sätta dig ner någon dag och läsa artiklar mm. för att lära dig mer om systermkameror så du vet vad du köper.

finns det ngn artickel här då ?
klicka på artiklar där uppe till vänster så finns det massor :)

jag har redan böejat småkika lite för antagligen blir det en D80 som vi hittade för bara 5000 med alla tillbehör till :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=111695 Vad tycks om denna då? är det något som värkar bra? Får man med allt (batteri laddare mm) i detta paket?
Jag funderar på att beställa denna och får man den via posten då? någon som har erfarenhet av att beställa härifrån?
detdär är inte en sida du beställer ifrån. däremot visar den olika priser som andra internetaffärer tar för den kameran som du ser när du bläddrar ner. man får alltid batteri och batteriladdare med vad jag vet men i det paketet får du inte objektiv eller minneskort. sen är såna sidor sponsrade av vissa internetsidor så man ska inte lita ppriserna fullt ut. klicka på länkarna till de olika hemsidorna som säljer kamerorna nedanför.

jo, det märkte jag :S men nu är jag mer inne på en nikon D60. Någon som har erfarenheta av denna system kamera ?
och värkar denna bra? http://www.pricerunner.se/pi/29-1067389/Digitalkameror/Nikon-D60-Black-18-55mm-Lens-Kit-produktinformation
jag vet inte mycket om kameran men tror att det är ett bra första köp, som D40 fast en uppgradring har jag för mig.
men fortfarande, du kanske redan upptäckt det, men där kan du inte köpa kameran. du är fortfarande inne på pricerunner. om du hittar en sida som du kan tänka dig att köpa ifrån så går du ifrån början, alltså går in på hemsidan som säljer kameran och söker efter kameran den vägen. när jag köpte min kamera och tittade genom pricerunner så visades fel pris. var påväg att bli lurad på 1500kr.

nu har jag gått i på PCcity.se, där hittade jag en hel del :)
en nikon D60 för 5290 kr och till det hade jag tänkt :
HOYAUV52
Hoya UV-filter HMC 52 mm.
---
Transportera och skydda din kamera och dess tillbehör tack vare Rezo TLZ 20 - ett
---
Kraftig telezoom med SLD-glas för Nikon kameror.
--
LEXSD2GB133X
2 GB Secure Digital (SD) minneskort. 133x
passar detta till D60 ? och objektivet, vad är det för speciellt med det? alltså är det om man vill zooma mycket?
jag har en nikon d60. det är min första systemkamera och jag är grymt nöjd! det är en uppföljare av d40/d40x. den har 10,2 megapixlar och skiljer sig egentligen inte så mycket från d40x. är något större än d40x och man får ett lite skönare grepp (tycker jag). annars en bra första systemkamera med mycket inställningar så man inte "växer ur" den så snabbt. det kan ju hända med tex. d40 som inte har så mycket inställningar (vad jag vet). då kan man kanske snabbt tröttna på den.
men jag tycker att du ska köra på d60!

#21 jag ska nog köra på den ;)
men jag undrade lite om tillbehören jag har bifogat bild på, om det passar och är största och bästa kvalitet? finns det bättre objektiv?

Det kan du fråga på PCcity så säger dom exakt vad som passar och rekomendationer för nybörjare…
Det finns objektiv från ca 1000kr och uppåt så långt du kan tänka nästan :)
Skillnader är ju att vissa är för macro (närbilder), eller kanske telezoom (långa avstånd), finns hur mycket olika varianter som helst, du kan omöjligt få allt i ett objektiv.
Jag har precis köpt Nikon D80 och är helnöjd! Skickar med en bild som dock blev lite mörk…kan lägga in en blombild också. Objektivet jag använde vid denna är 18-55mm men ska byta imorgon till 18-135mm, lite mer alroundobjektiv med bra zoom.
Men om du inte vill för prisets skull så kör hårt på en Nikon D60. Dom har jättebra paketpriser på expert nu där du som ex, kan få med kamerahus, objektiv samt blixt. Spana in på deras hemsida eller gå till deras butik.
// david

ett tips är att köpa kameran först och känna lite på den och sen bestämma dig för vad för objektiv du behöver, det är inget man behöver köpa direkt som nybörjare.
man kan se all info om kameran på sidan man köper den ifrån tror jag och där ska det stå filken storlek du ska ha på linsen(canon har 58mm gänga medans nikon har en annan storlek, på kitobjektiven)
det ska även stå vilket minneskort som man ska ha i kameran, tror det är sd-kort som du har på bild där uppe.
är mer för canon så jag är inte säker.

#20 - du kommer inte få någon AF med det sigma-objektivet.

#26, AF ? haha, nu känner jag att det är en hel del att läsa på om ^^
Jag var inne på ONOFF idag och kände på d60:in - så himmla underbar! jag kände värkligen att den kameran var rätt för mig. Jag klämde lite på canon oxå, men dem kändes inte lika bra som nikon. Men det kommer klart att bli en nikon :)

På förstasidan när du loggat in så har du en objektivordlista där allt står förklarat Ex. AF, AE m.m. :)
Hoppas du blir nöjd med Nikonen om du väljer den! Jag är supernöjd :D

#27 - eftersom nikons d40, d40x och d60 saknar inbyggd autofokusmotor måste man köpa ett objektiv med en inbyggd motor, om man inte vill fokusera manuellt hela tiden. Nikon betecknar sina objektiv med inbyggd motor med AF-S, sigma med HSM och tamron.. vet jag faktiskt inte. Det är de enda jag känner till.
Hej
Vart hittade du en D80 för bara 5000 med tillbehör?
Ta en av dom nyaste modellerna lr en av dom bästa tex Olympus E-1 som har en autofokus i världsklass