Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 841 ggr
spindelfot
0

Förstörd kamera!

Idag doppade min son ner vår kamera, en canon digital ixus 65 i ett vattenglas. Är den död nu?

Kan jag byta min son mot en ny kamera i någon fotoaffär?

Eller vad kostar det att laga en kamera, hur går man tillväga?  Gråter

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Inkanyezi
0

När kameran har torkat kan det tänkas att den funkar, men eftersom det kommer in vatten i optiken kanske bilderna inte blir så bra längre.

Ixus 65 är kanske inte rätt kamera att doppa i ett glas vatten. Den är visserligen liten, så att den går ner, men den tål inte vatten. Ett bättre alternativ är någon av Olympus vattentäta modeller.

I listan till vänster finns några fler än den som kommer upp direkt på länken. Alla som har tillägget SW är vattentäta och stöttåliga.

Och visst är barnen uppfinningsrika Glad

Mustang
0

Jag slängde min mobil i skurhinken för en tid sedan. Snabbt tog jag ur batteriet och lät den torka ordentligt, jag fönade den bla och den funkar fortfarande, ingen skada skeddSkrattande.

Är det bara vanligt sötvatten och det inte är ström påslaget så brukar det inte vara någon fara, värre är det med saltvatten eller läsk/juice mm då är det bara och köpa nytt….

/Anne = )

spindelfot
0

Det var bara vanligt vatten, och jag tog ur batteriet och minneskort.. Men den känns alldeles tung av vatten :( jag började skruva isär den men insåg att den hade så många små delar att jag riskerade att förstöra den ännu mer..

Vad kan en reparation kosta, hur reparerar man en kamera - vart bör man gå med den?

Det är trist för jag har inte råd med en ny :( jag har jättedåligt med pengar just nu.. så det är bara för oss att klara oss utan kamera tills jag sparat ihop tillräckligt med stålar. Då får det bli en vatten och stöttålig..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

berra
0

Låt den torka på ett varmt ställe…länge,och hoppas sedan att det går bra. Jag håller tummarna!

Låt det bli en läropeng att man aldrig ska låte grejorna ligga framme, lätt åtkomliga för små barn.

Skrattande

Mustang
0

#3 Oftast kostar det för mycket att laga en kamera.  Kolla din hemförsäkring åxå om du kan få hjälp där (självrisken brukar ligga på 1500kr).

Jag instämmer med #4 att låt den ligga varmt och håll tummarna! Det funkade med min mobil och med min brors bilstereo(satt i en båt som sjönk).

Skrattande

Eostra
0

Kameror kan kanske börja funka fast de blivit blöta. Min kompis tappade sin telefon i en sjö och den föll 3 meter ner till bottnet och låg där i lera i kanske en halv timme innan de fick upp den. Hon lät den torka flera dagar och sen fungerade den perfekt, den hade inte ett enda fel. Men telefonen hon hade före det tappade hon ner i WCn. Hon försökte sätta på den genast och den fungerade inte.  Så det är säkert bäst att låta kameran torka några dar.

RaggeNo1
0

Min kompis tappade också sin telefon i toaletten.

Då hade han redan börjat kissa så han tyckte att det var äckligt och onödigt så han fortsatte kissa haha.

Sen spolade han lite lite lätt i omgångar så att kisset försvann sen tog han upp den!