Problem -
Hej hej ( :
ååh ja har värsta problem, min kamera har gått sönder, jag hade den i väskan och en dricka helt plötsligt började läka, åh jag blir så sur på mig själv, för jag älskade verkligen min kamera, för jag älskar att knäppa kort, jag är så himla ledsen över detta , men gjort är gjort,
det är iaf en **Casio Exilim 10.1 mega pixels
**väldigt bra tycker jag .
Dock ingen försäkring heller, ennu mer otur ..
men gick på hemförsäkring, typ drulleförsäkring, ( mamma kollade de) så , men fick bara 600 för självrisken gick på 1500 :S
och jag klarar mig inte utan min kamera : (
därför måste jag köpa en ny då , men pengar växer inte på träd precis,
och då till frågan , är det mkt skillnad med typ 8 megapixel och 10 ? jag har tänkt på att köpa samma märke, lr om ni har nå förslag ? helst under 2000 kr.
(därför jag har funderat på att köpa en på 8 mp ist)
men jag vet ingenting känns det som ,
skriv allt ni kommer på ( : mvh Sara

Det går inte generellt att säga vad det blir för skillnad mellan 8 och 10 megapixel, det kan mycket väl vara så att den med 8 ger bättre bilder. Megapixelsiffran säger inte allt. Om det är färre megapixlar kan varje pixel vara lite större och bilderna få bättre kontrast, vilket kan ge bättre skärpa. Det finns många exempel på det.
Så om man ska kunna se vilken skillnad det blir, får man gå till recensionerna av respektive kamera där det finns provbilder, och då kan man avgöra om skillnaden är av betydelse och vilken som är bäst. Det är inte säkert att det är den med 10.
Min gissning är att du inte kommer att se skillnaden i skärpa och Upplösning om bitarna i övrigt håller samma kvalitet.
Håller helt med föregående. Det går inte att säga något enbart utifrån hur många megapixlar en kamera har.
Men man kan säga så här: Oftast behöver privatpersoner inte 8-10-12 megapixlar på kamerorna.
En fråga är: Vad skall göras med fotot? Skrivs det ofta ut? I vilken storlek?
Man brukar säga att för att titta på en bild på skärmen räcker 3 megapixel. För att skriva ut i A4-storlek (och hur ofta gör man normalt det?) räcker 5 megapixel långt.
mvh Martin
Jag hade en 4 Mp Canon PowerShot A430 innan och jag tog bättre bilder än min kompis som har sin 7 mp.
Du får kolla upp kameran lite bättre för att se vad det är för någonting.