Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 695 ggr
Robert
0

Sveaborg på kvällen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var en vända ut till Sveaborg med mina barn. Här är en bild där jag har använt hyperfocal distance vid bländare f/22 (dof master finns bland länkarna). Kameran monterad på stativ.

Hälsningar

Robert

purnama
0

Varför inte skriva "jag har ställt in objektivet på hyperfokalavståndet vid bländare 22" i stället för att blanda engelska i texten. Jag brukar aldrig blanda in indonesiska eller holländska när jag skriver svenska.

Sedan kanske det för gemene man kan vara idé att tala om vad hyperfokalavstånd är?

"dof master" är också ett knasigt uttryck i en svensk text, och varför inte helt enkelt lägga en användbar länk här?

Här finns ett hjälpmedel för beräkning av skärpedjup. 

Hyperfokalavståndet är det kortaste avsånd man kan ställa in objektivet på vid en viss bländare och få skarpt till oändligt. Skärpan räcker då från halva det inställda avståndet till oändligt. 

På en del objektiv finns hjälplinjer för att hitta hyperfokalavståndet.

Inkanyezi
0

Det kanske bör nämnas också att skärpedjupet gäller en viss godtagen storlek på oskärpecirkeln. Kalkylatorn räknar med en storlek, men om man själv har strängare krav så kanske man inte tycker att det är skarpt över ett så stort omfång som kalkylatorn eller objektivets hjälplinger anger.

Robert
0

#1, allright, jag tror nog inte språkbruket är en big thing här, utan snarare innehållet. Men det är ju bra att du fyller på med mer matnyttig information.

Bästa hälsningar!

Robert

Robert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Huvudsaken är att man har en trevlig och rolig familjeutflykt med sin familj….

purnama
0

Ja det ser ju ut som en en trevlig och rolig familjeutflykt…

Jag tycker om kompositionen, men ungarnas uttryck kanske kunde ha varit gladare. Den hade blivit kul om en av dem höll för ögonen, en höll för öronen och en höll för munnen.