Regn och fotografering!
Var med min dotter idag på "Rovdjurens Dag" i Skånes Djurpark i Höör.
Tanken var att jag skulle fotografera våra vanligaste Nordiska djur.
Men vädret ville annorlunda. Regnet bara öste ner som värsta syndaflod.
Provade att ta några bilder med dottera min som paraplyhållare men hon strejkadee snart.
Så hur gör ni när det regnar?
Säg inte att man ska vänta tills det håller upp. Det regnade ihålligt hela dagen. Hade dessutom 10 mil dit.
Finns det något bra regnskydd för kamera och objektiv?
Har en Canon EOS 350D med ett Sigma objektiv 70-300. Tål väl inte regn så bra eller hur är det med det?
Slutligen vill jag passa på att säga att Lodjursparet har fått tillökning med en liten unge! Vet inte om det är så vanligt i en djurpark. De var fantastiskt vackra! Ska försöka ta en bild nästa vecka och lägga upp här på dem…om solen skiner.
//CarlS

här är ett bra skydd Länk
#1 Tack för tipset broderbluff!
Då behöver man alltså ett stativ också…
Räcker det med ett monopodstativ? Börjar bli mycket att bära..:)
//CarlS

Behövs inget stativ för att använda skyddet.
#3 Aha, kanske måste ha det ändå. 70-300 är inte så lätt att fotografera med för en nybörjare….:)
Tack ändå Queball!
//CarlS

En ICA-kasse kan vara ett alternativ. Om du inte har ICA kassar så kan jag skicka någon Stockmann kasse till dig för 10€ per styck.
Hälsningar
Robert
Har själv en 350D, en 5 liters plastpåse funkar utmärkt.
CarlS: Skånes Djurpark, dit skall jag också försöka ta mig en dag i höst när det är lite svalare. Min erfaren är att djuren är aktivare de dagar det inte är 35 grader varmt :o) (men det behöver ju förståss inte regna).
Just Lynx Lynx (lodjuret) är favoriten i den svenska faunan. Synd de inte finns vilt i Skåne. 
mvh Martin
#5 Tror jag nöjer mig med en konsum eller ICA kasse Robert! :)
#6 Hmm, varför tänkte jag inte på det?
#7 Jo, man vill ju ha lite "action" i bilderna.
Tack alla för alla tips!
#6: Hur gör du med objektivet? Sticker det ut?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag fotade idag med min Konica Minolta Z5. Drog över en 5 liters plastpåse, gjorde ett hål och tejpade fast längst ut på (vad säger man när det inte är en systemkamera?) … Det funkade utmärkt. Det värsta var bara när jag var fullt påklädd i stövlar och regnkläder så hade det slutat regna. Men fina bilder fick jag.
Någon kanske funderar på att skaffa en Olympus E1 (beg) som tillsammans med en viss uppsättning linser är regntät. Många ägare spolar den ren under en vattenkran.
Vatten och dammtätheten verkar vara en av denna kamerans bästa egenskaper. När jag väl kommit på att jag skulle köpa en var den tagen ur produktion. Så kan det gå, när man velar förlänge.
Någon som har en begagnad till salu för en billig penning?
mvh/gurin