Nikon coolpix P80
Har inte råd att köpa svindyra macroobjektiv / filter/ teleobjektiv. Tungt och bökigt blir det också att ha med sej i en jätteväska på axeln.
Därför har jag nu precis köpt den färska Nikon Coolpix P80 med 18x zoom och SLR funktioner och filmning.
Hittills är jag överraskande nöjd och lägger ut några enkla bilder, tagna i all hast med supermacro och bildstabilisering aktiverad.
Ps. Varför blir bildkvalitén/skärpan så mycket sämre när man laddar upp bilderna i iFokus?
Ah tack, då ska jag tänka på det när jag ändrar formatet!
Ja, kameran är mycket lättarbetad, zoomar väldigt snabbt med autosökning i zoomen (är inte så bra på kameratermer och vad allt kallas, däremot tar jag bra bilder ändå! (ha! ha!)
Detaljerna i fokus är starka och alla färger naturnära och bruset lågt ända upp till 1600. Med bildstabiliseringen och zoomen på x18 så är det lätt att sitta i en solstol och zooma in en fågel högt uppe i trädet och få en bild som skulle kunna varit tagen på bara några meters håll. Macron har 0 i närgräns.
Ps. Bilden är bara 554x520 men bildkvalitén blev ändå kass när den laddades upp här på sidan. Trist!
Ja men den var väl bra!

#2 När man krymper en bild för att lägga på webben i mindre format så blir den nästan alltid lite dassig eftersom det mindre formatet kräver grövre detaljer för att den ska se skarp ut.
Man kan ofta få ett mer tilltalande resultat genom att göra skärpeförstärkning i samband med eller efter krympningen. Jag tog mig friheten att skärpeförstärka din bild lite grann, så du kan se hur det blir.
När jag gör en bild till 800x600 px blir den ju jätte liten??? I PS iaf?
Så liten vill jag inte att den ska va?
#7 Hmm.. Jag har det svenska ps.
Men jag gör så här: Arkiv> Spara för webben… så kommer det upp en stor ruta och på en liten flik kan man välja bildstorlek och lite högre upp i en annan ruta väljer jag format på bilden.
Om inte bilden är i den "formen" så det blir 800x600 så brukar jag få beskära den först, då skriver jag in 800x600 i beskärnings rutorna. sen gör jag som jag beskrev ovan.
Jaha okej, tack för hjälpen!

Om bilden ser liten ut i Photoshop så är det för att den fortfarande visas med samma förminskning som när du öppnade den. Om du tar fram handen eller förstoringsglaset så får du upp några knappar i överkanten där du kan välja storleken som bilden visas.
Det är fixat tack alla för hjälpen!