Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 491 ggr
Carruu
0

Kritik på valpbild :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara veta vad ni tycker om denna , vad som är bra & vad som hade kunnat bli bättre :)

Carlton77
0

Bra bild, men den är lite utfrätt i mellan ögonen.

Tänk på att inte ha den så ljus utan försök mörka ner.
När det gäller porträtt så tänk på att skärpan helst ska ligga i ögonen. Nu ligger det ungefär lite bakom nosen.

Mvh Marcus

Inkanyezi
0

Det är väldigt svårt att se exakt hur skärpan ligger, eftersom krympningen när den läggs upp här tar bort nästan allt vad skärpa heter. Om du först minskar bilden till 600 px höjd innan du lägger upp den och gör lämplig skärpeförstärkning så blir den bättre.

Jag tycker att det ser ut som om skärpan ligger rätt, men jag störs av blåsticket i bilden. Färg är ju subjektivt, och visst är ljuset från himlen blått när man är i skuggan, men lövverket bakom ser ju ut att ha fått lite varmare belysning, och det är blåstick där också.

Jag tog mig friheten att mixtra lite med bilden för att visa hur jag menar. Jag tycker att öronen kommer fram bättre när man lättar det mörka lite. Om bilden hade tagits med bara lite högre kamera hade det upprättstående örat fått en ljusare bakgrund och kommit fram bättre. Skärpeförstärkningen har jag överdrivit, det blir bättre när man utgår från originalbilden.

Sarah
0

Oj, det blev lite konstigt då du la på skärpa. Tycker att bilden är fin, men att den är lite ointressant. Lite mer luft och fotat i ett annat ljus hade gjort den superfin.

Inkanyezi
0

#3 konstigt är väl ordet, jag sa ju att jag hade överdrivit. Skärpan i bilden försvann första gången den laddades upp, eftersom den troligen hade högre upplösningn än 600 pixlar på höjden.

Jag hade nog närmast sönder den, men visade rätt tydligt två saker; dels att skärpan hänger ihop med den lokala kontrasten, dels att exponeringen av hunden är helt okej. 

Blåsticket, som är himmelsljus, kan man lämpligen dämpa, till exempel med Wratten 85 som finns i Photoshop. Det tar inte bort blåsticket helt, men ger bättre balans, och man ser färgerna på valpen bättre. Den har ju bruna öron. Om du tittar på nosen på den som jag lägger in här nu så ser di att med Wratten 85 blir det fortfarande lite blått där.

Jag lättade upp skuggorna lite också med "skuggor och högdagrar" och lade på skärpa också på den här. Men, som jag sa förut, resultatet blir bättre om man utgår från originalbilden och sedan krymper den till rätt höjd och skärpeförstärker den innan man lägger upp den på iFokus.

Jag tycker att det är ett fint porträtt på valpen.