Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 469 ggr
Ninja
0

Velar med kameraköp

Jag behöver köpa en ny kamera, men vet inte ritkigt vad jag letar efter förutom att den nya ska vara bättre än den jag har nu (inte så svårt, den jag har nu är ju typ 8 år gammal, kanske mer?)
Den tar oftast helt ok bilder, men jag känner att det inte räcker längre. Jag vill mer än jag kan göra med kameran.

Jag har provat med andras digitalkameror som är nyare än min, men jag gillar dom inte alls därför drar jag mig för att köpa nån. Det allihopa har gemensamt är att de har riktiga mördarblixtar, det går inte att ta bilder lite närmare (oavsett om det är makro-nära eller inte) eftersom det då blir överexponerat som attan. Jag har försökt mixtra lite men det blir inte bra alls hur jag än gör.. antagligen jag som inte kan med kamerorna, men ändå. Drygt och jag känner inte för att lägga ut mycket pengar på något jag riskerar att bli missnöjd med.

Jag blir mer och mer intresserad av foto och funderar därför på om jag ska satsa på en lite enklare, billigare digital systemkamera som kan passa mina önskemål och inte så stora kunskaper. Jag har lekt lite med min fars systemkamera (ej digital), men vet fortfarande inte hur bra eller dålig jag är på att fota med den eftersom jag inte framkallat bilderna än.. men det är kul och jag vill lära mig mer!

Har ni några tips på vad jag bör titta efter? (självklart är jag medveten om att det inte är kameran som gör fotografen utan tvärt om - men min kamera är fasligt seg och out of date, drar batteri som tusan och har inte allt för många pixlar - jag vill ha en ny!)

pellepiano
0

Alla dagens systemkameror tar alldeles utmärkta bilder. De sålde just ut Nikon D40 för 2995:- såg jag för ett tag sen, med optik.

Canon 400d får man rätt billigt snart skulle jag tro då de lanserar en ny billig modell snart ( 1000d ) som är en budget variant av 450d . 

Skulle tro att det finns mest tillbehör och objektiv till Canon och Nikon. Kanske du har nån kompis med systemkamera. Då kan det vara bra med samma märke så man kan tex byta objektiv med varandra, eller lära av varandra.

Den inbyggda blixten är inte alltid så kul. Lite bättre blir det med en extern blixt eftersom den går att rikta mot vägg eller tak så man får lite mjukare ljus. Eller använda den som studioblixt vid sidan om.Många blixtar har slavfunktion och kan triggas från kamerans inbyggda blixt eller en IR eller radiosändare.

Ninja
0

Såg en Nikon D40 för ca 4500:- i den lokala fotoaffären, den enda systemkameran där.. är det ett bra pris?

Har nyss fotat massor med pappsens kamera och jag vill veta hur bilderna blir, vill ha dom framkallade nuuuu.. rullen tog ju slut direkt, ska jag fortsätta såhär tjänar jag ju in på att köpa en digital systemkamera i alla fall i stället för att slösa en massa film som jag inte ens vet om det blir bra förrän den är framkallad. Och så kanske allt är värdelöst dåligt.

Så ja, nu har jag bestämt mig.. jag ska definitivt ha en sån!

pellepiano
0

3745:- på Fotokungen.com

Enda nackdelen jag kan se med den kameran är att om du vill ha fler objektiv sen så måste de ha autofokusmotor i sig. Tror dock att alla nya objektiv har det, me kan vara värt att kolla upp.

CamillaS
0

Jag har Nikon D60 som är efterträdaren till D40:in. Är väldigt nöjd med den, köpte den på internet hos elgiganten för 4990kr Sen tillkommer försäkringen om man vill ha det.

Men jag tycker absolut att du ska satsa på en D40/D60. väldigt bra nybörjar kameror båda två. :)