Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 974 ggr
Emelie-G
0

Laptopköp

Jag ska under sommaren köpa en laptop, och undrar vad den minst bör ha för ramminne, hårdiskutrymme osv. Kommer använda den främst till bildhantering, skolarbete och nöjessurfing. Övriga tips mottages också gärna Glad

Robert
0

Se till och undvik att ha vista förinstalllerad bara! Rena rama skräpet. Jag var i kontakt med Microsoft support i veckan och servicekillen där kallade det för en "uppgradering" att gå från Vista till XP, det säger en hel del om Vista.

hälsningar

Robert

Majsbecka
0

#1 Alla säger att Vista är så dåligt, men vad är det egentligen som är så dåligt med det?

Är också inne på att köpa en dator i sommar ;)

LindaKarlstrom
0

#2. Jag tycker faktiskt om vista :o

om jag vore du skulle jag köpa en mac, fast det säger jag nog bara för att jag älskar dom datorerna.

Eostra
0

Jag tycker inte heller att det är något större fel på Vista, mycket behändigare än XP enligt mig.

Martin
0

Jag har en stationär dator med en 3,4GHz Pentium4 processor, och 2 GB ram-minne.

Det funkar bra att köra Photoshop CS2 med samt hantera flera stora (runt 2-3 MB/bild) samtidigt, även om det ibland blir lite segt när jag kör det med för många bilder uppe. Fungerar även för videoredigering, men där märks det snabbare att det blir lite segare.

Den är 2-3 år gammal också datorn (men var en spets när den kom).

Så jag rekommenderar minst 2 GB ram, och gärna möjlighet att bygga ut med mer om du inte köper med mer från start. Ett bra grafikkort såklart, om du skall köra mycket bildbehandling.

Är dock inte så bra på vad för grejor som är "bäst" just nu, som jag var för 5-6 år sedan när jag höll på mycket med datorer. Ett tips kan vara att även ställa frågan inne på http://Datorn.IFokus.se, där inne är många som är duktiga och har bättre koll (än mig) på vilka prylar som är att rekommendera för tillfället.

mvh Martin

Inkanyezi
0

Det där med grafikkortet är inte mycket att fundera över om det mest gäller bildbehandling; det har större betydelse när man kör vissa spel eller om man sysslar med video.

Alla datorer idag har tillräckligt bra grafikkort för bildbehandling, men det finns skillnader på skärmarna. Själv föredrar jag en skärm som har matt yta.

Luuva
0

En skärm med blank yta visar färgen i bilderna mycket bättre , så rekommenderar det om du ska köra mycket med bildhantering .

Inkanyezi
0

Det jag ogillar med min blanka skärm är att min skjorta speglas i skärmen, och det sänker kontrasten. Jag måste ta på mig mörka kläder för att kunna jobba med bilder om det finns omgivningsljus.

Emelie-G
0

Tack allesammans, fick en del att tänka på nu! Ska ta och fråga på datorn.ifokus också.

#3 Hade gärna köpt en mac om jag hade mer pengar ;)

Jalking
0

Jag fick nyligen min gamla röda Acer Ferraridator förstörd i ett åskväder. Jag skaffade istället en mer normal Acer laptop i 7.000-kronorsklassen, men jag gillade den inte alls. Dålig Upplösning och bleka färger som inte gick att justera. Lämnade tillbaka den i butiken och köpte en ny Ferrari. Nästan dubbelt så dyr, men en helt  annan klass på grafiken. Rekommenderas!

Cavello
0

Jag har haft Vista nu drygt 1 år och är kanonnöjd :)

[kobbeuffe]
0

Älska VISTA

[Fibbe]
0

Bara skit med vista… jag fick upgradera till xp för att få datorn att fungera tillfredställande, Vista släptes innan det va klart.

Minikoch
0

kom bara ihåg att vista kräver mer ram minner än XP

Majsbecka
0

hur mycket RAM behöver vista? Räcker det med 2 gb för att de ska va snabbt? :P

Minikoch
0

jag har ju 3 gig och XP        men 2 gig känns ganska lite med vista ..  men om du ska bara göra enkla saker me detorn tex  använda photoshop mm..   då räker det nog med 2 gig  ..   men om du vill vara säker sattsa lite högre

Emelie-G
0

Jag är lite inne på att köpa en HP 17", vill gärna ha stor skärm… 2gb ram ingår, men kan maximalt ha 4 så jag hade tänkt börja med 2 och upplever jag att den är långsam köper jag till mer allt eftersom. Låter det klokt? :p

[PeterWem]
0

Nackdelen med alla bärbara datorer är att de är fyllda av tillverkarens eget mög, så jag formaterar alltid direkt. Sedan är frågan om man vill ha Vista med superfetch (kalas) eller XP. Smaksak. Jag får både XP 64 som Vista 64 att fungera.

[Chamisia]
0

Jag har en inspiron 1525, en grön söt liten sak :D.
 Har XP också, tycker inte alls om vista haha

Cavello
0

Jag har 2gb RAM med Vista och det flyter på kanon. Har dock också en dubbelkärnig processor tror jag att det heter.

Majsbecka
0

#20 Vad har du för modell? :)