Foto iFokus

Foto

Etikett: bildhantering
Läst 347 ggr
joaakimm
0

Vill också ha råd om beskäring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg en annan tråd om beskärin men ville inte in och kladda i den. Har en bild som jag tog under friidrotts vm. Har provat lite fram och tillbaka med den. Tar gärna emot tips och förslag. Kvaliten i övrigt är väl inte på topp men ändå kul att se vad man kan göra med den.

Fotord
0

Jag tycker inte du ska beskära den så mycket. Det är läckert att du fått alla löpare nästan på linje med startlistan på ljusväggen och dessutom hejande personer i förgrunden. Hade det inte varit för damen som sträcker ut sina händer till vänster hade det varit lite blekt men jag tycker hon hjälper till lite att få det intressant i den hörnan.

Howzer
0

Jag skulle nog beskära framför allt överdelen men även en del huvuden i nederkant. Filuren i nedre vänstra hörnet är kul at ha kvar. Tog mig friheten att göra en egen variant.

(Om du inte vill att man trixar med dina bilder tar jag bort den igen!)

// Thomas

joaakimm
0

Bara mixtra på med denna, det var det som var tanken. Tack för era synpunkter. Det där med att startlistan är med i bakgrunden var enbart tack vare att jag har så lite zoom på kameran. Men i efterhand slog det mig också att det var rätt kul att ha den i bakgrunden.

Fast utan tavlan kommer ju löparna mer i fokus så det är svårt att bestämma sig.

Lunatics
0

fick ett ryck o lekte lite =)

Robert
0

#4, sitter i vägen :)

#0 och #2 blir två olika budskap, vad vill förmedlas?

Hälsningar

Robert

Martin
0

Jag kommer faktiskt inte på någon för mig intressantare beskärning. Visst, om du har bilden större så skulle man kunna zooma in/cropa bort så att man får bara några av löparna stort och i fokus, för att lyfta fram kampen löparna imellan (förslagsvis då de fyra bortre löparna).

Men om man vill förmedla det budskap jag tycker bilder ger nu, att det var folkligt och bra stämning så tycker jag beskärningen är helt rätt. Med tavlan får man också dokumenterat vad det är man ser, 400m och är man då lite insatt inser man att det är upploppet som är på gång. Gillar att du fått med halva startfältet helt i luften :)

Skall man beskära bilden så skulle jag göra som bifogat, fast då klipper man bort lite info i och med att man tar bort tavlan. Jag tycker att budskapet om att det är stort och folkligt tappar lite, men budskapet om kampen på upploppet och åskådare i extas förstärks något. Eller?

Gillar förövrigt denna typen av trådar. Det får mig att dels utvecklas genom att se hur andra har tänkt, och därmed får jag ett bredare bildseende (inbillar jag mig), och dessutom så får man ju själv tänka till på ett motiv man inte har haft möjlighet att fotografera. Kul och givande!

mvh Martin

joaakimm
0

Tack så mycket för era synpunkter alltid kul med influenser och nya ideer.

Hade föredragit att man haft en kamera med bättre zoom så man hade kunnat förmedla deltagarnas plågade anleten bättre.

Izzzyz
0

Såhär skulle jag ha gjort, men det är ju jag.

Jag vill oftast ha med en "märkning".. *S* alltså skylten så man ser vad det var å när det var.

Så detta är mitt bidrag..

// Tina