Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 715 ggr
Godisnalle_
0

Hur lyckas ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur lyckas ni ta så bra bilder?

Jag tog en massa foto på mig själv idag med min digitalkamera. Men inte ett endaste foto blev bra, Dels blev dom för mörka och sen är jag osäker på mitt ansikts uttryck.. Hur hittar man den rätta vinkeln och hur hittar jag rätt ansikts uttryck.. Tror jag behöver lite hjälp med det!..

Snälla berätta hur ni gör… Mvh godisnalle_

Bifogar en bild jag tog för bara någon minut sedan..

Robert
0

Du har exponerat efter ljuset i bakgrunden, därför faller du i mörker.

Hälsningar

Robert

pekwall
0

Din kamera har exponerat för högdagrarna, de ljusa områdena i bakgrunden.

Jag har fixat o trixat lite snabbt genom att använda shadows/highlights i PS, sedan har jag beskurit bilden för att få bort den stökiga bakgrunden.

Sedan det här med poseringar o modeller är inte min grej.

pekwall
0

ähh, så han Robert före!

Godisnalle_
0

hihi… Jag hade juh ingen som kunde ta fotot så jag satte kameran på timer och sen placerade jag den på en låda som stog på ett bord så jag visste inte ens om jag kom med på bilden..

Tack så mycket för svaret/svaren

Bifogar en bild jag tog på min balkong efter att jag hade läst om svart & Vita bilder här så jag tänkte prova att ta en bild på min Gård. så här blev den

Martin
0

Godisnalle, om du skall vara med på foto som du tar själv så kan man inte "fuskkomponera" mot mörkt område och sedan trycka ner halvvägs och ta mot glasrutor i bakgrunden. Alltså måste hela bakgrunden ha samma bakgrund. Alltså antingen bara utomhusbakgrund, eller bara inomhusbakgrund.

Försök ställa kameran där den skall stå när den tar bilden med autoutlösaren, och försök sedan titta vad som får plats. Hur långt till vänster får plats? Hur långt till höger? Hur högt upp? Sedan är det bara att ta plats inom "ramen". :o)

mvh Martin

Zpookey
0

För att förklara det hela lite lättare.

Ta inte bilder i motljus utan blixt.

Niklas
0

#6: :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Godisnalle_
0

Okej tack så mycket. Får prova imorgon

Vet inte varför men jga blev supernöjd med denna bilden.. Kankse för att man inte ser så mycket så ser det mystiskt ut.. Har ingen aning :P

Fotord
0

De flesta brukar gilla att ta självporträtt. Vissa gillar att se sig som de är och andra gillar bilder som ser annorlunda ut. Du har på bilden en klassisk självporträttspose som många unga tjejer använder sig av.  Anledningen till varför du (och de) gillar den kan vara att mun och näsa nästan blir osynliga eftersom de pekar mot kameran. Speciellt om bilden är så skuggfri som din. Vidare öppnas ögonen fullt eftersom du vridit huvudet nedåt och de blir stora och vackra. En annan pose är att man höjer näsan rejält uppåt och får en extrem överlägset intryck när ögonen smalnar av och näsan står ut.

Tyvärr försvinner mycket av personligheten med näsa och mun. Det är exempelvis sällan man ser den här posen hos professionella fotografer och gör man det är den något mindre accentuerad.
Vad tror Robert? Något du skall använda dig av?

Robert
0

Den del av kroppen man vill framhäva ska vara närmast kameran. Har man en fyllig kropp så kan man med fördel ha en högre kameravinkel och gärna ta från sidan.

#9, skulle vara en intressant sak att ha med i en fotosession, självporträttstuket.

Hälsningar

Robert

korwf
0

|hej

Om man vill ha stora ögon tar man bilderna uppifrån.
och om man då har ett urringat linne(tjej)håller man för en hand:P

hej då|

Fotord
0

#11: Godisnalle har uppnått samma resultat genom att vika ned hakan mot bröstkorgen. Ditt självporträtt är också ganska vanligt faktiskt. :-)

pekwall
0

#11 Vill man ha stora ögon kan man leka med liquify filtret i PS, se bifogat exelmpel.

Godisnalle_
0

Okej tack så mkt allihop…

Jag älskar att ta foto på mig själv, För man kan prova nya sätt att se ut på vilket man inte kan om man tar på någon kompis eller något annat.. Mvh Godisnalle ;)

Bifogar min visningsbld..

E_hjo
0

#13 Hahaha Vad vackert!

korwf
0

|hej

HAHA #15 håller me..
#tack så mkt:D,har den numera som visningsbiild på msn:P
#12 det ser mer naturligt ut om man gör så som jag sa;O

Fotord
0

#16: ja :-)

Godisnalle_
0

okej :D

Talismana
0

Blev så sugen på att ta kort när ni visade så fina kort : )
Här kommer ett jag blev nöjd med : )

E_hjo
0

#19 Ärligt talat så tycker jag att solglasögona förstör bilden! Men… Det är ju jag.. =/ Ta det inte personligt bara! =)

Godisnalle_
0

Jag har en del foto där jag har solglasögon, Men som ni ser på bifogar har jag dom bara sittande på huvudet..

E_hjo
0

#19 Öum.. Vad jag egentligen menar är att det är alltid roligare att få se ögonen! haha

E_hjo
0

Jag vill också kunna med att sätta ut en bild på mig nån gång…!!! finns nog ingen på iFokus som vet hur jag ser ut… Så är det när man är missnöjd med sig själv… Fundersam

Va stolta ni som gör det!!!! hihihi =)

E_hjo
0

#19 Alltsåå.. Jag menar inte att det var fult!

Hahah förlåt för mina jobbiga inlägg men jag fick lite dåligt samvete där! haha

__iE
0

#23 jag vet ;D

gurin
0

#23 Väldigt få människor är så fula att det inte går att ta intressanta, spännande och vackra kort av, alltså inte fula alls. Det är en fråga att veta hur man skall göra, tillsammans med en stor portion kreativitet och det är en del av vad denna sida handlar om.

Jag hoppas att självförtroendet växer med tiden.

mvh/gurin

Talismana
0

Här kmr en utan solglasögon : ) Annan tröja också ; )

Talismana
0

Ännu en i spegeln ;)

E_hjo
0

#25 Hmm… Juste ja! Schych! Säg inget!! hahaha  ;)

#26 Får ta å hitta nån duktig fotograf som kan ta en fin bild på mej… Hahaha Skrattande

WesthKiowas
0

Bifogar en bild av mig själv som jag lekt en massa med i PS! Gjorde om den mest för att jag inte gillar mig själv på fotoSkrattande Den är tagen med trådlös fjärrutlösare.

Kommentera, beröm, klaga gärna!!! All kritik är positiv!

Ps: det mjölkiga på bilden är medvetet.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Robert
0

WestKiowas, härligt efterarbete, kontrasten kan du nog öka för att få mer punchigare bild. Du har ett mindre höger öga så det kan du ha närmast kameran och vända bort ditt vänstra. När du vänder på huvudet så utnyttjar du din fina lugg som du har hängandes ned. Skuggan under hakan kan du försöka få bort med någon reflektor.

Hälsningar

Robert

__iE
0

#29, jag lovar :D ^^

WesthKiowas
0

#31 Hi hi, en om jag vänder på huvudet så syns min stora näsa bättreFlört Men det var bra tips du kom med! Jag ska tänka på det nästa gång jag får ett ryck att fota mig själv. Måste skaffa mig några reflektorer!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Robert
0

Du kan minska näsan med en högre kameravinkel och se till att vara lite längre ifrån med kameran.

Hälsningar

Robert