Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 616 ggr
ssofia
0

Kamerabyte?

ag har nu ett tag (två, tre veckor) funderat på att uppdatera mig från min olympus E-410. (Sälja denna och köpa nytt/begagnat) Jag känner att kameran är för liten och lätt för mig. Ett batterigrepp skulle visserligen hjälpa, men det måste beställas från Tyskland och kostar väldigt mycket. Och visst, jag är beredd att lägga ut de pengarna på det, men gör jag det kommer jag inte ha råd till ett nytt objektiv som jag hellre vill köpa.

Kameran jag har fallit pladask för är Nikon D80 (var och kollade på den senast idag), passar mina händer perfekt och ett byte till den skulle verkligen leda till att jag vill utveckla intresset ännu mer. Kruxet med olympus e-systemet är att det inte finns så stort objektivutbud ännu. Bytet skulle då också medföra att jag har mycket större valmöjligheter i alla prisklasser.

Har provat flera modeller och märken men Nikon är det enda jag kan tänka mig i dagsläget.

Hur hade du gjort? :)

mjioo
0

jag tycker det verkar som om du redan gjort ditt val..

Martin
0

Håller med mjioo. Det låter ju som att du redan har gjort ditt val - om det enda du kan tänka dig idag är Nikon så skall du såklart inte lägga mer pengar på din Olympus.

Själv hade jag inte köpt D80:n utan D60n om jag skulle köpa Nikon, men mer troligt är att det blir Canon för mig. Anledningen till det är att D60n (eller Canons Eos 450D) skulle räcka långt för mig även om jag såklart gärna hade kunnat tänka mig t.ex D80 eller Eos 40D istället, men de extrapengarna lägger jag hellre på objektiv.

mvh Martin

Cavello
0

Men då får man också tänka på att Nikon D60 precis som D40/D40x inte har någon inbyggd autofokusmotor. Det har däremot D80.