Matbild-kritik
Fick häromdagen ett uppdrag att producera en matbild åt en restaurang. Problemet var att de ville ha den inom en timma då det hade blivit problem med fotograf och bilden skulle in till förläggaren senare under kvällen. Så av förklarliga skäl blev det lite ett hastverk för mig som är relativt grön inom fotografins värld och vill pilla med bilder rätt länge innnan jag blir nöjd. Så för att komma till sak, levererade jag en bild som duger i en bok om mat?
jag älskade färgerna och skärpan i bilden men tycker att den är för tajt beskuren. vill att potatisen ska vara med och hela tallriken, lite luft runtom gör det enklare att se vad bilden förestället..
sen nu när jag tittade på den igen kan det vara skönt för ögonen ifall det är en så enkel bakrund som möjligt. känns som att man vill titta på allt :) för övrigt väldigt bra bild
Jag tycker om den.
Bara två små detaljer som stör lite… Ett blänk till vänster om vinglaset som inte riktigt verkar höra hemma där och den och den lilla delen av kniven till höger. Gaffeln är OK, den syns tillräckligt mycket för att inte bli en störande detalj.
Den halva potatisskålen är jättebra tycker jag. Den syns tillräckligt för att visa att fisken serveras med nypotatis och tillräckligt lite för att fisken ska få dominera.
(Jag är lite extra intresserad av matbilder just nu eftersom jag ska till att fotografera en massa maträtter för en hemsida)

#1 Jag håller inte med dig om potatis skålen då jag anser som #3 påpekar att den visas lagom. Angående en lugnare bakgrund, efter denna bilden togs så flyttade jag bordet så att det blev en lugnare bakgrund men uppskattade denna bilden mer då det inte bara är maten som skall visas upp utan fokus skall ligga även på restaurangen men om det enbart skulle vara maten som det berättas om i bildtexten så håller jag med dig helt. (jag skickade även med 2 andra bilder till förläggaren men propsade på att denna var min favorit just för att den visade restaurangen)
#3 Jag sitter och försöker klura ut blänket men kommer inte fram till vad det är och jag håller verkligen med dig det ser inte ut att höra hemma där. Kniven har jag inte alls reflekterat över innan du påpekade det och jag kan inte annat än att hålla med dig.
Jag skall med fota en massa mat för en hemsida fast först till hösten så det blir till att kika på mycket matbilder för inspiration nu, du kanske har tips om en bra hemsida? Själv läser jag Gourmet och alla matlagningsartiklar som jag kommer över både för matintresse och fotointresse.
Tack bägge två för synpunkterna!
Bifogar en annan utav bilderna den kanske faller er mer i smaken.