Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 567 ggr
Bullan
0

Voffsingens 1:a session :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har provat på litet studio, och modell fick bli vovvenGlad

Ge gärna kritik på vad som tekniskt kan förbättras!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0

nr2

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bullan
0

nr3

Bullan
0

och sista, nr 4!

Bullan
0

Nr 3 o 4 är litet tokbilder…det blev mååååånga sådanaOskyldig

mjioo
0

gillar bild nr1 skarpt men tycker att den kanske borde rätas upp lite. den andra bilden är det synd att den där skuggan kom med.. testa att använda en skärm av nåt slag för att få bort sånt nästa gång.

annars jättebra! kan vara bra om man går på en långpromenad innan man tar bilder på hundar så de är trötta hehe :)

du har lyckats bra med att få en fin balans mellan hundens färg och det vita, lätt att hunden blir för mörk.

UlrikaG
0

Kommenterar bara första bilden.

Skulle gärna ha velat se mer av ögat under luggen, en liten blixt som reflekteras tom.

Jag skulle även försöka lägga skärpa även på öronen så hela huvudet blir skarpt.

Att den är lite sned stör inte tycker jag, skuggorna är bra och bakgrundens färg, som inte är helt vit, passar bra till hunden.

I övrigt så gillar jag den :)

För att vara förtsa gången så tycker jag du har gjort ett bra jobb :)

Hunden ser lite sådär busig, uttråkad, "kan-du-ta-kortet-någon-gång-aktig" ut :)

pellepiano
0

Fin hund och en del fina bilder.

Även om ni är i "studio" ser det ut som om glödlampor använts, då ni fått ett litet gulstick i biilderna. Då kan det vara bra att vitbalansera först ( eller om du fotar i RAW kan du göra det efteråt ).

Kameror har ofta svårt med auto Vitbalans när det gäller glödljus tycker jag mig ha märkt.

Bullan
0

Hejsan och tack för kritiken :)

Jag saknade 1softbox, och hade därför bara 1 blixt riktad mot hunden. De 2 andra blixtarna riktade jag in i väggarna, så att ljuset studsade mot hunden. Väggarna är inte helt vita, så det är nog därför det blev ett konstigt färgstick och att det saknas reflexer i ögonen. Jag hade ingen bakgrund annat än väggenHemlis iofs kanske det inte gör något…om man inte använder väggarna som reflektorerGlad Förhoppningsvis får jag den andra softboxen idag eller i morgon.

Jättekul att ni tog er tid att kommentera fotona, kommer att tänka på allt ni sagt till nästa gångSkrattande

Tack igen! Jag kommer nog komma med många frågor framöverHemlisCoolSkrattande

Inkanyezi
0

En svart hund, eller nästan svart, är lite knepig att exponera rätt, men om man har råformat kan man ofta få fram tillräckligt mycket ur bilden vid efterarbetning. Annars är det bäst att exponera mer, mellan ett och två steg, för att få ordentlig teckning i pälsen. Det gör ju ingenting när man har vit bakgrund om den blir i stort sett utfrätt.

Jag tycker bilderna är bra. Har mixtrat lite med den sista för att illustrera hur jag tänker mig att man skulle kunna placera jycken i tonskalan. 

Jag skulle gärna se en lampa bakifrån, så att man får lite glansdagrar i pälsen. Det blir fint också på en strävhårig. Glad

Bullan
0

#9 Ja, det var litet knepigt att få till exponeringen…ställde upp styrkan på blixtarna också ganska mkt…så då jag hade samma inställningar och min sambo satte sej framför kameran, så blev bilderna på tok för överexponerade. Så det svarta äter verkligen upp ljusetFot i munnnen.

Jo, en lampa bakifrån hade inte varit dumt…fåt försöka hitta något vettigt att få upp den med bara, utan att den syns i bild ;)

Tack för att du visar hur du tänker hära Skrattande

Sara87
0

Älskar sista bilden, påminner om min hund, tröttnar ur efter en stund liksom :D