Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 664 ggr
Leakim72
0

Nikon / Canon

måste bara samla pengar till en systemkamera………

Men frågan är, jag har känt på Nikon D40X och Canon EOS 400D, bägge faller mig i smaken men skillnaden på att nikon inte har autofokus i huset samt att canon har det, gör mig lite bekymrad. är prisskillnaden stor på objektiv då ? eller skall man se saken på ett annat sätt?

Efter det att man väl har valt ett märke och köpt på sig objektiv så blir man ju lite låst kring just det märket, eller ?

/mikael

[PeterWem]
0

Bägge saknar autofokus i husen.

Martin
0

I DigitalFoto För alla nr 9/2008 är ett ganska stort test av ett antal systemkameror, det kanske kan vara intressant att kika på.

Precis som du säger så blir man ju bunden till ett system när man börjat köpa på sig objektiv.

mvh Martin

[mingdie]
0

I långa loppet så är det objektiven som kommer att kosta mest beroende på hur man fotar. Jag skulle inte bara binda mig vid Canon/Nikon utan också se på dom andra möjligheterna som tex Pentax, Olympus och Sony.

Jämför objektiven i dom olika märkena. Fråga dig själv vad du vill ha. Räcker det med ett eller två zoom objektiv som gör allt mellan 18-300 med lite mindra bra bildkvalitet eller vill du kanske ha lite primeobjektiv där bildkvaliteten är huvudsaken. Skall du fota i dåligt ljus så att du vill ha ljusstarka objektiv osv. Jag kanske har gett dig mer att tänka på men du köper ett system så tänk på vad du vill att det systemet skall göra för dig.

pellepiano
0

#1 Skillnaden är att alla Canons objektiv har motor i objektivet .

Leakim72
0

tackar för svaren.

Känner att jag behöver läsa på lite mer i tidningar mm. ang tester av olika kameror.

/mikael

[mingdie]
0

#5 Det bästa du kan göra är att tänka på vilken sorts fotografering som du antagligen kommer att göra och utgå från det när du tittar på objektiv.