Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1898 ggr
iken
0

Kameraköp

Hej!

Jag är ny medlem här men de av er som skriver på AG känner igen mig därifrån. Jag var moderator för Fotogrupp men efterhand som denna sida utvecklades strömmade folk över hit istället.

OK, tillbaka till iken nu. Jag köpte min första digitalkamera för över 1 år sedan och har tagit drygt 1500 bilder med den. När jag köpte kameran var det inte bästa bildkvalitet jag var ute efter utan enbart en kamera som funkade hyfsat till ett lågt pris. Det blev en Konica Minolta 5 megapixel för 1500kr.

Idag anser jag att jag vill ha en bättre kamera som ger högre bildkvalitet. Jag har testat några vänners Sony-kameror, bl.a. Sony P 200 som jag inte är särskilt imponerad av heller, den har en aning bättre bildkvalitet men ingen påtaglig skillnad.

Funderar på ett nytt kameraköp då fotografering är en hobby för mig. Skulle gärna vilja ha en systemkamera men då dessa är väldigt dyra funderar jag på en långzomkamera.

Har långzomkameror generellt sett bättre bildkvalitet än kompaktkameror? Är långzom ett mellanting mellan system och kompaktkamera eller är det samma bildkvalitet som hos en kompaktkamera fast med effektiv optisk zoom?

Fotord
0

Jag kan väldigt lite om kompakter och om långzoomare men prislappen brukar vara en liten fingervisning.

Det här är en av de bättre sajterna för kameratestning.

dpreview

Ofta kan man ställa kamera mot kamera och jämföra bildkvalitet.
Lycka till!

Robert
0

Välkommen iken till FotoiFokus! Kul att du har hittat hit från AktieGuiden.

Du fick en bra länk i #1, hoppas det hjälper.

Hälsningar

Robert

iken
0

Hej!

Tack för tipsen, bra sida.
Det verkar dock som att iso är en av de viktigaste parametrarna man undersöker då man bedömer kameror. Jag hoppas det finns fler faktorer de tar hänsyn til när de bedömer bildkvalitet, picture quality.

Jag blir dock förvånad av att denna kamera http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/566893/details

får högre betyg i bildkvalitet än systemkameror från Canon.

iken
0

Tycker den här kameran är lite intressant: Fujifilm F30
Fördel: Bildkvalitet 9/10

Nackdelar: Utseendet kunde vara elegantare, ingen bildstabilisator, optisk zoom på 3x är för lite.

Sammanfattning: En kamera som tar mycket bra bilder inomhus. Utomhus är den dock som Sony och Canon kameror. Tyvärr ingen bildstabilisator och enbart 3x optisk zoom, det blir då svårt att fånga närbild på Robert Wells när man ser hans show från låt säg 200 meters avstånd.

En av de bästa kompaktkameror som finns att köpa. Dock sitter den inte helhjärtat då den har ovanstående brister.

iken
0

Canon S3 IS, en annan intressant kamera

Fördelar: Optisk zoom x12. Bildstabilisator.

Nackdelar: Dålig bildkvalitet, enbart 6/10. dpreview ger dock kameran 8/10 i bildkvalitet, att jämföra med 8,5/10 för Fujifilm F30.

Sammanfattning: En kamera med kvalitetskänsla och bildstabilisator. Suverän optisk zoom på 12x. Tyvärr är dock bildkvaliteten en besvikelse varför denna annars så attraktiva kamera inte lockar mig till köp.

Martin
0

iken, nu vet jag inte var du fått kommentarerna ifrån. Men t.ex Cyberphoto.se betygsätter sina kameror inom samma segment, dvs en vanlig kompaktkamera som får högsta betyg är inte lika bra som en digital systemkamera som får högsta betyg. Sen kan det vara så att du läst köparkommentarer, och då kanske man skall läsa mer än 1-2 st för att få rätt uppfattning om kameran.

Jag har en Canon S3 IS, titta gärna in i mitt fotoalbum. Jag tycker inte det blir dåliga bilder - men visst blir det brus när man går upp lite i ISO, och sin bildstabilisering till trots så blir kvaliteten på maxzoom (optisk) sämre än med ozoomat. Dock tycker jag att det med stöd (stativ är på inköp) blir bra bilder även i maxzoom läget.

Långzoom-kameror är väl i princip en kompromiss mellan digitala systemkameror där man kan byta objektiv, och då få allt ifrån macroperspektiv till rejält bra telebrännvidder. Priset är avsevärt mindre på en långzoom-kompakt - och därför skall man såklart inte heller jämföra kvaliteten då en digital systemkamera "självklart" är bättre. Jag har testat ett par digitala systemkameror och skulle plånboken tillåtet skulle jag haft en med 2-3 objektiv, nu får det vänta och istället är jag under tiden väldigt nöjd med min S3:a.

mvh Martin

iken
0

Jag tycker inte Canon S3IS verkar klara tillräckligt brusfria bilder inomhus och i dålig belysning så jag har funderat lite på EOS350D.

Dessvärre kan jag inte så mycket om systemkameror, så undrar om exempelvis denna kit http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/339696/details innehåller allt jag behöver för att fota eller om det behövs något ytterligare. Optisk zoom finns inte på denna lins eller?

pekwall
0

Jo, zoom finns.

Zoomomfånget ligger mellan 18-55mm.

iken
0

Jag kan som sagt inte så mycket om systemkameror. Hur mycket motsvarar 18-55 mm i gångers optisk zoom?

Jag undrar även varför systemkameror inte har bildstabilisator?

Robert
0

50 mm lins har du på var sin sida om näsan. Med en digital systemkamera får du ett utsnitt av 50 mm objektivet som motsvarar 75-80 mm objektiv.

Hälsningar

Robert

pekwall
0

Sony's A100 och KM's 5D och 7D har bildstabilisator.

gurin
0

Iken

18-180 motsvarar 10x

Problemet är bara att du inte på något enkelt sätt kan jämföra. Hur mycket zoom du får beror på vilken storlek sensorn har. Därför brukar man räkna om allt i den gamla filmstandarden.

I mitt fall Olympus E330 motsvarar det 40-150 mm objektiv som jag använder i de flesta fallen ett omfång av 80-300 i den gamla filmstandarden, det som Robert och andra canoniter envisas med att kalla FF (ful frame), eftersom den sensorn fysiskt är lika stor som den gamla filmen.

Vad som egentligen är full frame är en annan fråga och bestäms egentligen av vilken storlek på sensorn som objektivet är byggt för. Köper jag en Zuiko digital-lins så är den gjord för den sensorstorlek som sitter i min E330 och kan alltså inte änvändas med en större sensor. Den är alltså full frame för 4/3 formatet.

Den lins som du har är säkert byggd för det gamla filmformatet och är alltså inte fullframe på en Canon 350 d som har en mindre sensor. Den mindre sensorn betyder dock att du får räkna om zoomomfånget på den linsen efter sensorns storlek.

Jag kan dock inte canons cropfactor.

Du bör därför gå till en butik och pröva och se. Ingen kan förklara i ord vad du kommer att uppleva när du kikar genom kamera och lins. Tänk på att zoomomfång inte är allt. De skarpaste linserna är oftast primes. Dvs linser utan zoom.

mvh/gurin

[mingdie]
0

Om du vill ha system kamera med bildstabilisator så kolla in Pentax K100D. Hos Pentax har du crop faktor 1.5. Dvs om du använder ett 18-55 objektiv så är det ungefär 27-82. Som Gurin sa så är dom fasta objektiven dom skarpaste och med Pentax kan du använda alla gamla begagnade objektiv som finns.

Eddie

rumpino
0

iken, som jag skrev på ag finns det ett par sätt att kompensera för dåligt ljus: höj iso, förläng slutartid, använd blixt eller kör med objektiv som har förmånliga bländarvärden (låg?)

nu kollar du ju på en systemkamera, dvs du har steppat upp rejält från din tidigare kamera, om du aspirerar på en 350d.

visst, du kan köpa ett riktigt ljuskänsligt objektiv men det kostar en hel del.

problematiken med dåligt ljus går inte att 'köpa sig från' om man inte köper ett riktigt bra objektiv, det är min tro. högt brus vid höga iso det får alla kameror, skakoskärpa med långa slutartider detsamma. alternativet är då att använda blixt, gärna en separat du kan vinkla men även då rinner det iväg ekonmiskt.

det intryck jag fått av dej tidigare är att du är väldigt sparsam … det blir intressant o se vilket val du gör.