Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1235 ggr
Mingo
0

FOTOTÄVLING

Någon fotograferar barn och barnbarn, deltar senare i en fototävling med just detta foto. Första pris är en kamera. Fotot vinner första pris, vems blir kameran?

IdaFredriksson
0
reserv
0

Vem är domare??? Vad är det för kamera, systemare??? Vem donerar priset, organisation eller privatperson??

Mingo
0

Det är fotosm i expressen

Isak
0

Fotografen såklart.

Du fotograferar en demostration  på stan, Expressen köper bilden, vem ska ha pengarna? 

Hälsningar

A Isaksson

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Mingo
0

Samma svar som Du gav  :)

Mingo
0

Vore intressant att höra ANDRAS synpunkter också - kom igen nu alla och svara vad ni tror eller tycker !!!

Fridoliin
0

Jag tycker att det är fotografens pengar! Det är ju Fotografen som gjort allt jobb eller vad man ska säga :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

[Julliz93]
0

Håller med, annars kan man ju lika gärna sälja bilden direkt till expressen och få pengarna själv. Då får man juh pengar och kan köpa en kamera själv. hehe lr ?

Martin
0

Rimligen fotografens om inget annat avtalats när fotot togs. För jag tror att man måste ha de avbildade personernas tillstånd för att vara med i den tävlingen - men kan minnas fel.

mvh Martin

[Julliz93]
0

hehe okej, jag har faktiskt ingen aning. men är inte intresserad av att vara med i den här tävlingen så jag tror jag pyser nu xD

jojjehanna
0

Fotografens givetvis.

Zpookey
0

Fotografen får kameran…även om det inte är fotografens egna kamera han tagit fotona med.
Om du lånar en kamera av någon och tar ett superfint foto så är det du som har fulla rättigheter till bilden…inte den som äger kameran eller minneskortet.

Mingo
0

Tackar för svar - men vill gärna ha ännu fler synpunkter!

Sommarhälsningar

Britt

Lakrits
0

Spontant känns det ju som att det inte kan vara någon annan än fotografen. Barn och barnbarn får fina bilder att sätta i fotoramar och du får fota som du tycker är kul.

Men visst vinner du en ny D80 kanske barnbarnen kan få en liten peng på kontot. Men hade jag haft något barn som krävde att få priset skulle jag skickat en räkning på kostnaden för de första 18 levnadsåren :-)

/Mattias

Zpookey
0

Fler synpunkter? Varför? Den som tagit bilden äger rätten till den enligt lag.

Carlton77
0

Förstår inte varför du vill ha fler synpunkter.
Det är enligt lag den person som tagit bilden som äger rättigheterna till den. Om den skickas in till en tävling och vinner så är det utan tvekan fotografen som vinner priset.

Bullan
0

Är det du som är avfotograferad eller fotografen? *nyfiken*

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Taci
0

Förstår inte riktigt frågan, självklart är det fotografen som vinner priset. Det är ju h*n som gjort jobbet.

Rozzy
0

Förstår inte frågan och varför du hela tiden vill ha fler svar, är du osäker? Eller tror du det skulle fungera i praktiken?

Eller tycker du det är fel att fotografen tävlar med sina egna bilder?

Ja det vore bra att höra din egen kommentar eller i vilket sammanhang du egentligen undrar över, har du sett en tävlig där någon annan än fotografen vinner priset?

Jag har vunnit en del tävlingar och alldrig reflekterat eller haft dåligt samvete.

Som konstnär målas det en del nakenmodell vem tror du får bilderna när alla går hem? Modellen? Nej oftast får hon inte ens se resultetet. Jag målar en 20-tal bilder på en sittning betalar modellen 50 spänn vi är par stycken så vi ger modellen 300:- sammanlagt för par timmar enligt överenskommelse. Det är lika dant med ett foto jag betalar om det är ett uppdrag och sen är det klart med det.

När utställningen kommer säljer jag bilden för 5000:- Vem ska ha dessa pengarna? Modellen, nej och Upphovsrättslagen och skyddandet av detta är bestämd och klar.

Om jag skriver memoar eller en biografi som handlar mycket om mina barn barn ska jag betala alla jag berättar om och kommenterar i denna bok? Och ponera att det är ett pris nu involverat skulle det priset heta "årets bästa barnbarn i en memoar?" eller liknande? och fy vad rika de skulle bli på ditt jobb!

Kan du svara på någon av dessa 8 frågorna beundrar jag dig, det var inte meningen det skulle bli så många men man blir ju nyfiken på vad du har sagt och tyckt innan du hörde allas kommentarer, och vad du tycker nu.

Martin
0

Oavsett vad man tycker eller inte, så rä det fotografen, dvs den som tog det vinnande fotot - oavsett vems kameran är eller vem som stod som motiv som har rättighet till bilden, och alltså skall han ha vinsten.

mvh Martin

Rozzy
0

Hur är det mingo, jag skrämde väl inte dig med mina frågor?

Isak
0

När denna diskussion ändå blossat upp igen. Tänk er detta scenario.

Jag riggar studioblixtarna och ställer in bländare, skärpa etc på kameran. Ljussättningen och allt är så komplicerat att jag inte hinner ställa mig tillrätta på de 10sek självutlösaren tar. Så jag ber min kompis trycka av.

Vem är fotografen? Han som tryckt på knappen, eller han som ställt in allting?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

jojjehanna
0

Han som tryckte på knappen!

Bullan
0

#22 Jag tycker att det är han som riggat upp allt! En fotograf kan ju faktiskt ha medhjälpare, utan att de för den skull är fotografen!…eller? Så skulle då jag se det! Men, skulle just den bilden gå och vinna ett fint pris, så skulle jag bjuda "avtryckaren" på en fin middagSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Carlton77
0

Visst är det moraliskt så att den som riggat allt har störst förtjänst i att bilden blir bra. Men faktum kvarstår. Den som trycker på knappen är fotografen och har därför alla rättigheter till bilden.

jojjehanna
0

#25 precis så! Sen kan man ju deala som kompisar. Tex så hade min man en gång tagit en bild som var med i ett reportage jag gjorde och vi skrev han som fotograf om jag minns rätt men jag fakturerade även det fotot av enkelhet, han har inget företag tex.

Mingo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OJ OJ OJ - trodde inte jag skulle få fler synpunkter - men när jag väl fick det så blir jag nästan anklagad för att jag VILLE ha det.

Så här låg det till - Jag fick syn på en tävling där månadens tema just då var KÄRLEK. Jag kom att tänka på en av mina bilder (som jag tagit några månader tidigare) som VERKLIGEN representerade KÄRLEK för mig. Nämligen ett foto föreställande min dotter och dotterdotter när de pussas. Jag vann med detta foto den månadens tävling och vinsten var en kamera. Jag hade inte minsta tanke på något annat än att kameran var min.

Dock hade min dotter då tyvärr andra synpunkter och fick mig att känna mig som en bov då det enligt henne var HON som var i behov av en kamera eftersom hennes var trasig. Just då kände jag mig ledsen och sårad över hennes resonemang - därav frågan. Nu är allt gammalt och glömt och jag har kameran själv!

Vänliga hälsningar

Mingo