Glasögon och systemkamera
Ha ha detta kanske låter som en jätte knasig fråga, men måste fråga endå. ;)
Hur funkar det när man har glasögon och ska ta bilder med systemkameran, (tänker på sånna med bara sökaren som man måste titta igenom när man tar bilden) Måste man ta av sig glasögonen varje gång man ska ta en bild eller kan man ha dom på sig? Om man kan det, blir dom inte i vägen då?
Hur gör ni som har glasögon och en systemkamera där man måste titta i sökaren när man tar bilden?
jag tar av mina. Jag tycker bara dom är i vägen heheh
ok^^ visste inte att du har glasögon. ;)

På den tiden jag använde glasögon lät jag dem sitta på, hade aldrig något problem med det oavsett kamera.

Jag har glasgon ibland (linser) och jag fotar med dem på, inga problem. (För längre svar se hästfoto iFokus)
Viss justering kan man göra med en ratt bredvid sökaren. Det brukar stå ett + och ett - bredvid. Om man har stora synfel kan det bli svårt. Med justering av ratten behöver man inte ha glasögon ifall det är obevämt.
Vänliga hälsningar
Niklas
I början tyckte jag mina var ivägen, men jag ser så dåligt att jag inte kan se bilen i sökaren utan (a). Och då går det ju inte fokusera manuellt. Så med lite träning kan jag fota med glasögonen på. Reagerar inte ens när jag fotar längre att de finns där. Så tror mest det är en vanesak.
#2 hehe jo. men jag har inte dem på allt för ofta. har oftast Linser

har alltid glasogona pa. Ser inte ett skit utan
// Amanda
ok, tack för era svar. :)
#5 Gäller det alla kameror eller vissa?
Själv är jag närsynt. ;)

#9 - Det gäller nog alla systemkameror :)
#10 ok. låter ju bra. :)
#9: Brukar finnas på systemkameror och avancerade kompaktkameror.
Vänliga hälsningar
Niklas
Utan glasögon ser jag ju inget så jag fotar alltid med mina på och det är inget problem. Jag har ett brytnings fel som inte kan korrigeras på kameran. Det enda som händer är att glasögonen blir lite flottiga för dom trycks mot ögonbrynet när jag tittar i sökaren så jag får putsa dom lite då och då under en plåtning….
/Anne
Inga problem med glasögon när man har systemkamera.
Någon gång på 80-talet skaffade jag ett sökarockular, med min styrka, hos min optiker och den funkar fortfarande. Häktar fast det i stället för det som följer med kameran. Jag är astigmatisk och det är svårt att hitta skärpan utan glasögon. Så jag trycker ner glaslögonen på nästippen och ställer in. Jag ser säkert jätterolig ut!! :-)