Långzoom för- och nackdelar
Funderar på att skaffa en sk långzoomkamera (förmodligen någon Canon Powershot-modell), dvs avancerad kompaktkamera. Skulle vara kul att höra lite synpunkter kring denna kameratyp, fördelar, nackdelar, egna erfarenheter osv. Fotar idag med en lite enklare kompaktkamera, men känner att jag vill utveckla mitt fotograferande, samtidigt som barnen gärna vill använda den enkla kameran. Vet dock inte om jag är mogen för en systemkamera ännu.
Fotar i huvudsak familjen och husdjuren inom och utomhus, lite semesterbilder och samt ett och annat makrofoto på någon vacker blomma.

Jag har en långzoom, en Fujifilm Finepix s6500fd… Jag skaffade den då jag inte tyckte våran lilla kompaktkamera var något att utvecklas med och jag ansåg mig inte vara redo för system, dessutom var det en fråga om pengar också…
Jag trivs väldigt bra med kameran. En positiv sak är det faktum att allt finns i samma objektiv (macro, tele, hyfsad vidvinkel mm…) och man behöver alltså inte ha flera stycken för att täcka upp. De är ju såklart inte lika bra som system men den räcker än så länge för mina behov.
Lycka till med köpet!
Mvh Jessica
Jag har en Canon Powershot S3 IS, föregångaren till S5:an som finns nu.
S3:an har 12x zoom vilket motsvarar 420mm har jag för mit, eller om det är 432mm.
Bilderna blir inte lika bra som med en digital systemkamera, men jag tycker att de blir bra nog.
Jag kommer att ta steget vidare till digital systemkamera när jag har råd till några objektiv - men jag köpte min S3:a av samma skäl som du; Jag ville utvecklas och testa på att själv göra fler manuella inställningar - men visste in om jag skulle bli så intresserad att jag skulle lägga ner pengar på en systemkamera.
Fördelen med långzoomarna är ju att du får många mm till ett ganska ok pris (men också med avkall på kvaliteten). Skall du t.ex. ha en digital systemkamera som täcker upp till samma brännvidder så pratar vi helt andra summor, Canons 100-400 mm (med bildstabilisering) kostar dryg 15.000 kr och ett fast 400mm (utan bildstabilisering) kostar drygt 12.000 kr. Det utöver kameran alltså.
En fördel är att du utöver att fotografera kan filma. Filmerna blir stora (med S3:an så ca 2 MB/sekund) men det blir å andra sidan väldigt bra kvalitet - både bild- och ljudmässigt.
I en långzoomare så får du ju både kitobjektiv (och där blir kvaliteten riktigt bra) och macro och teleobjektiv i ett så att säga. Jag tycker att med riktigt "close-up"-macro så blir kvaliteten lite lidande likaså blir det lite brusigare och lite lättare kromatisk abberation (stavning?) i det längsta zoomläget.
Men jag tycker som sagt att det kan vara ett bra steg att ta som mellansteg, om man inte vill hoppa hela vägen direkt.
Lycka till!
mvh Martin