Vad tycker ni om denna?

Jag misstänker att du kommer att bli mer nöjd med dina bilder om du på något sätt skaffar en ren bakgrund. Häng upp ett lakan eller så och fota rakt mot den.
Kameran får det i alla fall lättare med exponeringen.
Det är lättare att fixa bilden från början än att göra det med programvara efteråt, men jag är långt ifrån någon expert.
mvh/gurin

Jag har liksom inget jag kan hänga upp det i :S

#0, blicken dras till där ljus och mörker möts, nu tar din topp rätt mycket uppmärksamhet. Att ha vita kläder på sig är mindre bra i porträttfotografering, om man nu inte att betraktaren ska titta ned i en uringning.
Jag tycker att din placering mellan garderob och mörka planschen är bra, vacker inramning. Vänd på kameran istället för att få starkare porträtt.
I din nästa bild så har du rätt stökig bakgrund.
Hälsningar
Robert

Okej. I den andra bilden, Den svart & Vita ligger jag i sängen och tittar mot garderoben. Skulle prova olika ansiktsuttryck så tog jag detta och sen laddade batteriet ut så jag kunde inte ta mycket fler kort.
#4. Hur menar du att jag ska vrida kameran? förstod inte riktigt
Mvh Godisnalle ;)
Den första bilden tycker jag är ganska bra ändå. Det är ganska modernt att ta bilder som den här. Det är ingen porträttbild i vanlig bemärkelse utan snarare en dokumentärbild. Du får ju med lite av atmosfären runt dig.
Robert menar att du skall ställa kameran på högkant.
Du är ju längre än vad du är bred så varför skall bilden vara bredare än vad den är hög? Dock tittar du ju ut ur bilden på båda fotona och då kan det vara bra med liggande format och att placera ansiktet på ena halvan så man tittar mot den andra halvan alltså in i bilden.
Dom är nog fina båda men jag skulle vilja se hela huvudet och inte avskalad kalott. Jag gillar ändå den första bilden bättre. Övning ger färdighet.

#8, min fru gör samma sak, går in för nära med en vidvinkel istället för att zooma in med objektivet. Jag personligen tycker att näsor behöver inte vara större än vad dom är i verkligehten, men det är ju en smaksak.
Hälsningar
Robert