Justera färger
Jag tycker att det är svårt att justera färger i bilder. Finns det något att rätta sig efter? Vitbalansen är lätt, men resten då? Hur gör ni? Justerar ni lite på en höft?
Vänliga hälsningar
Niklas

Du kan införskaffa ett Macbeth färgkort och ha det som referens. Sedan är ju färger en smaksak. Ofta vill man det som är vitt ska vara vitt, men vid sken från ett stearinljus så blir det trist med kritvitt.
Hälsningar
Robert
Håller med #0, berätta mer om hur ni gör och vad är Macbeth som nämns i #1, hur funkar det?
Varför måste alla färgkort vara så förbaskat dyra?
Mvh // Johan

Länk till Gretagmacbeth med mer info om colorchecker
OK, har läst men hur gör man? Fotar va den och jämför fotot med checkern? Vad gör man om färgerna ej stämmer och ser man nog bra i sin lilla skärm om de gör det? Är det som ett gråkort man hade vid svartvit fotografering?
Såhär kan jag tänka mig hur man går till väga:
Om du fotograferat exempelvis en modell med kortet så kan du först göra en justering av vitbalansen mot det perfekt gråa fältet.
Efter det kan du med pipetten gå in på individuella fält på macbethkortet och kolla vilka värden du exempelvis får från det röda fältet som då har ett fixt värde i verkligheten.
Ofta tycker jag att det fungerar bra att justera lite på en höft. Det är ju som Robert säger en smaksak. Vill man att stearinljus skall se kallt ut så är det ju bara att dra ned det gula lite.
Tills vidare fortsätter jag nog att höfta. Tack för era svar!
Vänliga hälsningar
Niklas

#8, höfta med smak, och kom fram till det du blir nöjd med. Lämnar du in dina bilder och du inte säger till att de inte ska vara där och pilla så kan deras smak återspegla dina bilder.
Hälsningar
Robert