Skog av bok

När jag plåtar natur på dagtid brukar jag underexponera 1/2 till 1 steg.
Polarisationsfilter brukar rekommenderas för att få bättre färger och minska blänken på bladen.
Blad som sticker fram på kanterna försöker jag undvika.
Har fixat lite med din bild. Först beskärning för att få bort bladen på kanterna. Sedan lite efterbelysning på de ljusaste områdena som drog blicken till sig. I Färgbalans tog jag bort lite grönt, men jag tycker fortfarande att den gröna tonen är lite skum. :-) Sedan lite oskarp mask. Sparade ner i jpeg.
#1 Jo, vad jag kan ha gjort för fel eftersom bilden blev lite suddig?
Eller är det bara nybörjarotur? :)
#2 & #3 Härligt Montax! Så hade jag velat att bilden blev?
Bra jobbat!
Kan jag få lägga upp den på min fototävling om jag nämner att du har redigerat den?
Lade du på oskarp mask? Det måste man göra när man minskar ner storleken på bilden eftersom den tappar skärpa då.
Fick jag till skärpan på din bild menar du? Mina glasögon är alldeles för gamla så jag litar inte riktigt på mina ögon när det gäller skärpa odyl.
Du behöver inte nämna att någon annan har gjort photoshopjobbet tycker jag. Det är ju fortfarande din bild. Jag har bara fixat till den som jag vill ha den (hihi).
Nu blev jag sugen på att sticka ut på Järvafältet och plåta skogsbilder. Måste ju få bilder till skogsbildstävlingen. 
#5 Eh, oskarp mask. Du menar i Adobe Photoshop som jag har?
Nej, jag går bara in på "Image" och minskar ner storleken. Kanske det som är felet då?
Din bild blev klarare och "grönare" Jag gillar när det blir så där lite kraftigare grönt.
Men då använder jag bilden som du redigerat. Tack för hjälpen.
Tänk på att du har hela hösten på dig att ta något kort montax!
Snart klär skogen sig i sin vackraste färggrannaste dräkt! Fast det är klart. Skulle kännas konstigt om alla bilder var tagna på hösten. Då skulle ju temat ha varit "Skogen på hösten" istället kanske?
Det löser sig nog…
//CarlS
Det är nog det som är felet. Bilden tappar skärpa när man minskar ner storleken och då behöver man lägga på lite oskarp mask. Det gör man som sista steg i bildbehandlingen.
Här kan du läsa lite om oskarp mask.
På ver2 av din bild använde jag Amount = 80%, Radius = 0.3 pixlar och Threshold = 0 levels.
Det finns lika många sätt att använda oskarp mask som det finns fotografer. 
#7 Tack för tipset montax. Ska testa det nästa gång.
//CarlS

#7: Jag klickade på din länk och hamnade på hans bildredigeringsskolan och läste igenom alla moment som han hade lagt upp där och lärde mig en massa på den timma jag tillbringade där. Jag hoppas att fler har tid att gå dit.

#9, jag tror att montax inte är Daniel för montax är en kvinna i 44 års åldern. Väldigt bra länk, Daniel tar fräcka bilder på tåg.
Hälsningar
Robert
Alldeles rätt, jag är inte Daniel. 
Inte heller är jag bra på bildbehandling, men jag lär mig mer och mer. Främst tack vare alla tips på fotosidor och övriga internet. Jag håller på att samla på mig tips jag hittar på nätet. Söker man på google med orden photoshop tutorials så finns det lite att lära. Nästan 33 miljoner sidor. Ojoj, hur ska man hinna kolla alla? 
Kanske läge att ha en tråd med photoshoptips?
Kanske finns det redan, har inte kollat.