Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2086 ggr
moa
0

Nikon D40- bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått en nikon D40 och är rädd att jag inte är nöjd med bilderna som tagits med den. Förmodligen beror det på mig då jag inte är så bra på att ta kort.

Många bilder blir som denna jag bifogar. Hur ska jag motverka det?
Är Nikon D40 en kamera som kan ta snygga bilder med BRA kvalitet, bara man som "fotograf" kan?

Maja
0

Många av de Nikon D40-bilder jag har sett har varit av bra kvalitet. Vad exakt är det du stör dig på i bilden?

Har du koll på vilka inställningar du fotograferar med? Testat att ändra? :)

moa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj det blev helt fel bild! Denna skulle det vara.

pellepiano
0

Du menar att det är överexponerat på golvet och en smula suddigt på nosen?

Fokus ser ut att var lagd på ögonen på hunden? Ett litet bländarvärde gör att det blir oskarpt rätt fort både bakom och framför fokuspunkten. Ett högre bländarvärde rättar till det.

Att det är överexponerat berornog på att kameran exponerar efterfokuspunkten, alltså på hunden, som är väldigt mörk. För att det ska bli nån täckning i hundens mörka päls måste kameran ljusa upp bilden ( släppa in mer ljus, antingen genom att ha längre slutartid eller att ha ett lägre bländarvärde ) och då blir andra partier i bilden lidande.

Det går att ställa in i kameran hur den ska mäta ljuset, om den ska ta hänsyn bara till området där du sätter fokus eller hela bilden. Jag skulle råda dig att läsa manualen ett par varv. Där står vad det finns för funktioner och varför man använder dem.

FeliciaS
0

Fotar du med manuella inställningar eller kamerans program?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ciss
0

Det handlar mest om personen som står bakom kameran ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

pellepiano
0

Här kan du se hur andras bilder med D40 kan se ut …

www.flickr.com/cameras/nikon/d40/ " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.flickr.com/cameras/nikon/d40/ 

Hedman
0

Det är nog att du inte kan din kamera ännu.

Kika in här ALLA dessa bilder är tagna med Nikon D40 ! :

www.sh-foto.2u.se

pellepiano
0

Oj, det var överlag väldigt fina bilder. Gillar speciellt de från mallorca. Man tvingas kanske åka dit =)

Hedman
0

haha tack så mycket! Jag skulle VÄLDIGT gärna åka dit igen, men… drömma kan man alltid :D