Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1141 ggr
UpptagetNamn
0

Din kamera x)

Vad har du för kamera?
Vad är bra och dåligt med den?
Rekomenderar du den som en bra kamera för nybörjare?
Och hur mkt kostar den? ^^

neonrosa
0

Jag har en Nikon D80.
Den är bra på alla sätt och vis, men det jag mest fastnade för var greppet och att den var lagom avancerad. Det minus jag hittat än sålänge är att bilderna får en grå hinna över sig och tappar kontrast vid mulet väder, den det kan man fixa snabbt i photoshop. Jag rekommenderar den starkt, men om man är helt nybörjare skulle jag nog rekommendera en D40/D60 istället.
Jag köpte kamerahus, objektiv (Tamron 55-200) och kameraväska för 8000:- från Cyberphoto och Pixmania.

lisakristensson
0

Jag har en Olympus Sp-560 UZ, detta är ingen systemkamera men heller ingen vanlig digitalkamera utan ett mellan ting. Jag trivs väldigt bra med min kamera och den har visat sig vara väldigt bra på både vidvinkelbilder och macro. Det negativa är att inställningarna kan vara lite knepiga ibland och man får lägga ner tid för att lära sig den ordentligt. Den kostade 3200 kr. Mycket bra köp :)

amand
0

Jag har en Nikon D40 som jag är supernöjd med! Detta är min första systemkamera och jag rekommenderar den starkt! En väldigt bra första system helt enkelt.
Jag köpte min D40 för ca 5300 kr då den var ny. Nu har priset dock gått ner - du hittar den billigare.

nobsan
0

Jag har en Fuji finepix S9500. Med lös display. Kan vicka den så man inte behöver ligga på golvet för att ta kort på valpar mm. Underbar att ta macro med. Jag är supernöjd. Men jag saknar att jag inte kan ta bilder på längre avstånd då jag är ute mycket i naturen. Gav ca 5,500 för den för 2 år sedan.

Men jag kikar lite på system, men är lite osäker. Så den här tråden är jätte braSkrattande

Anna
0

Nikon D50, suverän första kamera som har levererat väldigt bra bilder under de 16 månaderna jag ägt den. Nu är jag dock påväg att köpa en uppgradering, Nikon D200.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Zpookey
0

Jag har en Canon EOS 400D och en Canon EOS 350D.
Jag är grymt nöjd med båda…fast en uppgradering är på gång för mig med….förhoppningsvis ganska snart.

KaninCrazy
0

Jag använder mig utav en **Olympus E-410.
**Jag tycker det är en väldigt bra systemkamera och jag rekommenderar den som nybörjar kamera.
Greppet är inte det bästa, men jag störs inget av det när jag fotograferar.
Den kostade 4 890:- inkl. 2 objektiv & 2GB minneskort.

[cocuyo]
0

Jag har en Canon G7, och den ger bra resultat och klarar det mesta som jag vill göra. Ingenting är direkt dåligt vad jag kan se, men jag är lite orolig för att den är ömtålig och jag har den med mig jämt hängande i en väska vid bältet.

Det var ett medvetet val att inte ta en spegelreflexkamera, jag ville ha en liten kamera som är lätt att ta med. Det finns mindre, men den här klarar mer än de flesta. Saker som jag tycker är viktiga är manuella möjligheter och att det är lätt att hantera kontrollerna. Den enda saken som stör mig med kameran är att man måste ta bort den från stativet för att ta ur minneskortet. Det jag främst saknar är en smidig möjlighet till fjärrutlösning. Jag brukar i stället använda självutlösaren för att vara säker på att inte skaka kameran.

Jag tror inte att det är en lämplig nybörjarkamera; den erbjuder många möjligheter att skjuta sig i foten. Den har ersatts av en senare modell, G9 som har lite större och mer högupplöst skärm, lite högre Upplösning och möjlighet att spara i råformat. Jag tror att den kostar något mellan fyra- och femtusen.

fotokrafs
0

Olympus E-510 köpt sept -07 med ett kitobjektiv för kanske 7000kr, nu kan du få tag i den för runt 6500kr med två objektiv.

Kameran köptes främst för dess ”live view”-funktion
Kameran är bra, inte så många objektiv (jmf med andra märken)  kanske men de som finns är kanon (finns iof adaptrar till andra objektiv) Skrattande

Nybörjare skall ha en kompaktkamera tycker jag :-)

Bella-R
0

Nikon D40, och fick den idag ^^
Hittills e jag jättenöjd med den, bra grepp och fina bilder.
Rekommenderas varmt.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

The-Photo
0

Canon EOS 400d, är jättenöjd, hittar inga minus utom att greppet kunde varit bättre.

Tror den ligger på 5990 med standardobjektiv.

ellinorstrand
0

Nikon d40x

Passar mig perfekt eftersom jag är nybörjare och så.
Dyrare än d40 och mkt bättre. Helnöjd med den. :)

ssofia
0

Olympus E410, en kamera jag trivs med.
Köpte den i sommras och lär känna den mer för varje dag.

Ett batterigrepp kommer dock införskaffas under sommaren.

[Castaway]
0

Olympus E500 so jag fick idag :) Har alltså inte hunnit testa så mycket än, men hittills verkar den finfin! :D

[chriistina]
0

Jag har en Nikon D40x och tillgång till en Nikon D80.

D40xen är en väldigt bra nybörjarkamera. Lagom stor och man lär sig den snabbt. Minus är väl att objektiven till den är väldigt begränsat.

D80:n är en bra kamera som man kan ha även när man lämnat "nybörjar stadiet". Använder den själv inte så ofta då jag tycker den är så tung hjämpför med min "lilla". Använd mest när jag vill använda objektiv som inte går på D40x:en.

Carolalover
0

Jag äger en Fujifilm Finepix s6500fd och är väldigt nöjd! Detta är en kompaktkamera i systemkameraformat med manuell zoom mm… den räcker gott och väl för mina behov och jag kan rekommendera den! Bra grepp, många inställningsmöjligheter mm…
Dock säljs den bara på ett fåtal ställen numera, jag köpte min begagnad och har haft den sen januari.

Eostra
0

Jag har en Olympus SP - 510UZ. Den kostade ca 200€ (ca 2000kr) när jag beställde den på Pixmania. Jag trivs bra med den och så länge det inte är för mörkt tar den väldigt bra bilder.

Den är som #2 ingen systemkamera men inte heller en helt vanlig kompaktkamera. Man kan kanske säga att det är som en systemkamera bara att man inte kan byta objektiv.

Den tar väldigt bra macrobilder och har 10x optisk zoom som är mycket användbart. Det negativa med kameran är att man kan ha ända upp till ISO 4000 men redan vid ISO 400 kan bilden bli väldigt brusig. Ibland blir det också som om man skulle fota igenom en glasruta, det blir lixom ingen skärpa nånstans. 

Jag tycker att man ska veta lite om kameror innan man köper den så att man inte är helt nybörjare, då blir det bäst resultat. Jag märker att jag börjat "växa ur" kompaktkameror, de har inte alla funktioner som jag "behöver", så nästa kamera blir nog en system. :) Håller med #9 om att nybörjare ska köpa kompaktkamera.

Zvintos
0

Har precis som #10 en Nikon D40.
Fick den i torsdags och är riktigt nöjd! ^^
Lättförståelig, sitter bra i handen (iaf på mig) och tar väldigt bra bilder.
Köpte den med kitobjektiv+minneskort (2gb) för 3990kr.
Vad som är dåligt?
Återkommer när jag lärt mig kameran mer, för då brukar man kunna hitta några brister. =P

kristinah
0

Jag är lycklig ägare till en Nikon D80 som jag just satt batterigrepp på. Den är stabil och bra och jag kan nog rekommendera den även för nybörjare. Du har kamera länge om du har en Nikon D80.

Starfall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 kameror, egentligen är bara den ena min men det är nästan bara jag som använder den andra;)

Min egna är en KODAK EASYSHARE M753 ZOOM DIGITAL CAMERA, den är väl rätt bra som förstakamera. Liten, lätthanterlig, enkel, lite lätt att tappa kanske. Tar inte så bra macrobilder och rörliga motiv blir lite knottiga. Bifogar en bild tagen med kameran :) Tyvärr lever inte katten längre …:(

Starfall
0

Den andra kameran är en Panasonic Lumix DMC-TZ3, den är en MYCKET BRA nybörjarkamera, älskar den;) Den tar bra bilder, är lätthanterlig men det kan ta ett tag att hitta de olika inställningarna som finns. Rörliga motiv kan bli lite oskarpa, samt kan det vara svårt att få in skärpan ibland. Annars en toppenkamera som är min "bästis" när jag är på fotohumör. Bifogar så klart en bild tagen med denna också:) Motivet är en vallmo :)

Kameran kostade ca 4000 med ett 2 gb minneskort. Kameran är en kompaktkamera.

senna
0

Jag har en Nikon D40. Har ägt den i ca 7 månader och är nöjd med den. Den är bra som nybörjarkamera. Det dåliga med den är att den endast har 3 fokuspunkter, och att den inte har någon inbyggd autofokusmotor, vilket betyder att objektiven måste ha inbyggd autofokus. Men visst, alla andra objektiv med nikon-fattning passar ju också, fast då måste du fokusera manuellt.

Kameran (+ kitobjektivet) och försäkring gick på ca. 5000:-

bifogad bild är fotad med nikon d40 + kitobjektivet

Berntsson
0

Jag har en Nikon D60. Jag köpte den i Maj 2008, har alltså inte haft den så länge än. Mycket bra som första systemkamera! Lätt att lära sej, men det finns ändå många inställningar som jag inte har hittat än :) Lagom stor och bra grepp, en kanonkamera helt enkelt som jag rekomenderar varmt! :D