Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1248 ggr
Bellatrixx
0

Eos 350D

Har då äntligen köpt min Eos 350D och glad i hågen har jag nu tagit ett par hundra bilder….och jag är faktiskt besviken. Tycker inte att den tar så bra bilder som min lilla Powershot A620 gör!

Har försökt på alla sätt, men jag får inte till det. Bilderna blir lite lite suddiga som om autofokusen inte fungerar ordentligt. Skakningsoskärpa säger ni nu, men jag har haft den på stativ…ställt den ner på ett bord och bara tryckt på avtryckaren för att kameran skall vara absolut stilla, men inte ens då blir det 100.

Objektivet är det som följde med som standard (18-55) och det är väl ingen höjdare, men det ska väl ändå gå att ta nåt kort som är bra?

Powershoten missar sällan eller nästintill aldrig, oavsett om jag kör Manuell isntällning eller på helautomatik.

Please HELP ME!

Martin
0

Om du bifogar någon bild så blir det kanske enklare.

Sen kan man faktiskt få skakningsoskärpa även på stativ, om man rör stativet/kameran i samband med att man trycker av. För att vara helt säker på att slippa det kan man testa att ta med timer.

Skall säga att jag själv inte har en 350, utan en digital kompakt, och jag vet att det går att ta betydligt bättre bilder med 350:an än med min.

Sen så har du bara objektivet som följde med sade du, då beror det kanske även på vad du fotograferar för motiv om det blir bra eller inte?

mvh Martin

Bellatrixx
0

Ja, men jag har fotograferat allt! Min man, mina barn, koppar, bord, träd, blommor, bilen, gräs, grenar, träd och himmel…

I min Powerhot om jag tar en närbild av min minste pojke (3,5 år) så att hans ansikte täcker själva sökaren så kan man till och med se hans små supertunna fjun när man sedan kollar bilden i datorn, men med 350 är knappt att hans ögonfransar är tydliga!

Jag gör kanske något galet, men har läst igenom instruktionsboken tre gånger nu. Kanske fått ett måndagsexemplar?

Lunatics
0

Min 350d Funkar super.. =)
Men märkte med 75-300 objektivett att det vart skarpast bilder mellan f8 och f14..

Kanske ditt 18-55 objektiv fått en smäll kanske om det vart någon annan som pillat på det i butik.

Lunatics
0

Fick även ändra grundinställningen på kontrast..m.m när jag packa upp kameran.

Lunatics
0

Du kan ställa in skärpan i kameran..

Citron
0

Kameran har kanske fraktats via det stora fraktbolaget DHL och kanske även färdats förbi Eskilstuna. DHL i Eskilstuna är nämligen inte försiktiga med kartonger. När jag jobbade där så blev jag tillsagd att kasta i kartonger från rullbandet till hyllorna på staplarna. Problemet var ju att hyllorna står runt 2 meter ifrån rullbandet, men jag bärde försiktigt i de kartonger som jag tyckte var ömtåliga eller de kartonger som skrammlade glas. De övriga arbetarna struntade dock i om det skramlade, allt kastades i med ett högt klirr och de små lätta kartongerna hamnade ofta under de stora 35kg kartongerna. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

pekwall
0

hmm, sälj kameran billigt till mig Räcka ut tungan

Kan det inte vara att du har ställt in ett högt f/ tal?

Vad har det varit för ljusförhållanden?

Körde du på auto när du tog de dåliga bilderna?

CarlS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bilden tog jag med min Canon EOS 350D med autofokusen på.

Alla bilder jag tagit har blivit jättebra och klara. Och jag är ändå nybörjare så gammal jag är…

Det verkar vara något fel på din kamera.

Det kanske är ASG (Alltid Söndrigt Gods) som har transporterat kameran?:)

Reklamera den om du inte får bättre bilder.

//CarlS

Lunatics
0

DHL = Drop Hide Lose

[mingdie]
0

Kom igen nu Canon ägare och hjälp till. Det är stor skillnad mellan kompact och system kamera.

Kan du skicka med ett foto som har Exif datan så vi kan se vad du gör. Mina frågor är. Tar du bilderna i Jpeg eller RAW? Vilken inställning har du? Använder du fabriks inställningen? 350D ägarna borde kunna tala om för dig hur dom har ställt in skärpa, kontrast osv i menyn. Vilken inställning har du på focus mätaren? Kör du med punkt mätning eller 7 punkts mätning? Vilken bländare använder du? Om du har öppen bländare blir skärpedjupet kort vilket gör att du måste ha focuset precis rätt. Jag har hört att standard objektivet inte är så bra så om du har öppen bländare och nära ändarna på zoomen (18 eller 55) så kanske bilderna blir lite mjuka (oskarpa). Prova att ta ett par kort med manuell focus för att se om det hjälper. Hur laddar du ner bilderna? Vilken Upplösning sparar du dom i? Som du ser finns det en hel del att kolla innan du skickar tillbaka objektivet.

Lycka till

Eddie

Martin
0

#8 Det är en mycket vacker bild på två unga tjejer med hela framtiden framför sig. Bra komposition och hela bilden lyser lycka tycker jag!

mvh Martin

Zpookey
0

DHL = Dåligt Hanterad Last

Zpookey
0

Bellatrix….

Lägg upp en bild så kan vi se vad som är felet.
Det kan vara så att det är just ditt objektiv som är kasst.
Ta kameran tilll en fotoaffär och testa ett annat objekit…det behöver inte vara ett likadant.
Kolla sedan resultatet i datorn…om resultatet är lika illa så kan det vara fel på kamerahuset.

Niklas
0

#0: Det kan också vara inställningar. Om man använder flerpunktsfokusering blir det lättare fokus på fel saker än med enpunktsfokus.

Blir ingenting i bilden skarp? Om du lägger in några bilder kanske vi kan hjälpa dig lättare.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

CarlS
0

Tack marnyman! Bättre betyg kan jag inte få! Skrattande
Gillar bilden väldigt mycket. Som hela tjocka släkten. Min skrivare har gått varm för att leverera bilden till alla…:)

Jo, du har säkert rätt Mingdie! Jag tar tillbaka min föregående kommentar Bellatrix. "Om en blind leder en blind…

//CarlS

Bellatrixx
0

mingdie

Jag har använt både fabriksinställningarna och egna, jag har provat alla tre autofokusarna, samt manuell fokus. Objektivets bländare går bara mellan 3,5 - 5,6 så där borde det inte vara några problem.

Jag laddar ner bilderna med hjälp av programmet som medföljer och dessutom är samma program som jag använder till powershoten. Fotograferar inte i RAW, utan i Jpeg. Jag både fotografera och sparar bilderna i högsta Upplösning som går.

Jag kan skicka några bilder till den som vill och orkar titta på det. Lägger man upp bilder här så ser dom sämre ut än verklighet.

Tycker att bilderna är lite softa. Tog en bild igår på diskmedelsflaskan och det är nog den skarpaste bilden jag fått.

Kanske är exponeringstiderna för långa. Läste någonstans att man aldrig ska fotografera under 1/125 sekund, men min ligger oftast under det.

Tusen tack för att ni tar er tid med mina funderingar.

Bellatrixx
0

Tänkte som Niklas sa…körde med bara fokus på bara mittenplutten och valde ett högre Iso (200 ) hade 100 innan och på så sätt kunde jag ta snabbare kort och dom blev faktiskt bättre.

Märker när man kör på Auto att det blinkar lite var stans och inte på det man vill ha skarpt.

Kanske är jag bara sååååå ostadig på hand, fast jag tror inte det…beror nog mer på idioten bakom kameran   :o)

Niklas
0

#17: På auto väljer den ofta det som är närmast, och ibland ett snitt av flera punkter, och det är inte alltid det man vill. Det är bra ibland.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#16, maila bilden till mig så kollar jag på den. robert@ifokus.se

Hälsningar

Robert

[mingdie]
0

#16 Maila gärna någon bild om du vill. eddie@nordic.co.nz

Det finns ingen anledning att köra på Iso 100. Jag tror inte (canon ägare?) du märker någon skillnad upp till 200-400. Om du har under 1/125 så gäller det att vara stadig men även 1/60 skall vara okey. Du skrev att din bländare var 3,5-5,6. Det betyder att objektivet behöver ganska mycket ljus. Försök ta ett par kort under bra ljusförhållande med bländaren runt 8-11 och minst 1/125 så tror jag du kommer att se skillnad. Det tar tid att vänja sig vid system kamera men det är värt det. Ta också några bilder i RAW. Där kommer du att märka den största skillnaden efter lite bildbehandling. Tyvär kommer du inte ifrån att behöva göra bildbehandling. Förr i tiden med film kameror så gjorde foto laboratoriet det för oss. 

Lycka till

Eddie

jojjehanna
0

#20 "Tyvär kommer du inte ifrån att behöva göra bildbehandling. Förr i tiden med film kameror så gjorde foto laboratoriet det för oss. "

Detta har jag börjat inse…

Lunatics
0

Riktigt soliga dagar kör jag ISO100 annars ligger jag på ISO200 eller ISO400, Ganska ofta ISO400 med mitt 75-300 objektiv. Försöker ligga runt 1/500s i slutartid ibland ner till 1/300s och att jag försöker hålla Bländare mellan f8->f14

Jag kär egen inställning
¤Kontrast 0
¤Konturskärpa +1
¤Färgmättnad 0
¤Färgton 0

Bellatrixx
0

Måste tacka er för alla tips och hjälp jag fått!

Ni är små änglar allihopa!   :o)

Har ännu en liten fråga. Med Powershoten så föreslår Photoshop (Elements) 180 pixlar /tum när jag ska spara ner den. Men med 350 så står det 72 pixlar /tum. Har det någon större betydelse om jag inte ska skriva ut bilderna i storformat om jag nu väljer 72?

Hur många pixlar /tum skall det vara?

Ser också i Exif filen på 350D korten att det står 72 punkter per tum och på bilder från A620 står det 180 punkter per tum.

Varför denna skillnad?

jojjehanna
0

#22 Varför kör du:

¤Konturskärpa +1
 Jag är nyfiken och kan inget om detta!

[mingdie]
0

#23 Jag kör alla mina bilder i RAW och konventerar sedan till Jpeg när jag skall spara till internet eller liknande. Jag kör alltid högsta Upplösning men kör ner bildstorlek till ungefär 900x 600. Det brukar ge en fil storlek på ungefär 4-500kb. Om du börjar med RAW så kommer du att se en stor skillnad. Det spelar heller ingen roll om du får vit balansen fel för det är bara att ändra när du konventerar från RAW.

Eddie

Lunatics
0

aningen skarpare skärpa =). Resten skärper jag i Photoshop om det behövs mer..

Niklas
0

#26: Kan du inte göra all skärpa i Photoshop?

Vänliga hälsningar

Niklas