Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 340 ggr
Erix
0

Gammalmodig ?

Jag kanske är gammalmodig .. men hur mycket PS ska tillåtas.

Jag menar främst för officiella visningar.

Jag tycker konsten förlorar, eller blir en annan typ av konst efter alla förändringar i PS.

Vad tycker ni ? Var drar man gränsen ?

pekwall
0

Pressfoton får enligt mig aldrig röras.

Men för privat bruk tycker jag man kan använda det hur mycket man vill.

Erix
0

I en fototävling då ? Vad är tillåtet ?

Robert
0

#2, det brukar stå i reglerna vad som är tillåtet. Det gäller att göra det snyggt med stil.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

#1: Inte beskärning heller i pressfoton?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

pekwall
0

#4 Jo beskärning kanske möjligt vis då…

Sedan kanske lite nivåer för att få det fotografen såg, dock ej i huvudet.

Martin
0

#6 Kul test!

mvh Martin

Martin
0

Jag har alltid varit motståndare till bildbehandling av foton, fram till för knappt ett år sedan. Då tilltog mitt intresse för fotografering kraftigt, och jag insåg att man måste skilja på analog och digital fotografering. Därför tycker jag det är ok att ändra lite i foton, men för egen del handlar det om marginella justeringar av levels osv - för att mer få det fotografen såg.

Som Fotord sade så får ju dokumentära foton i medier osv aldrig förvanskas/redigeras så att de föreställer något annat än det fotografen såg - jag startade en sådan tråd efter att man upptäckt förfalskade bilder efter det pågående kriget i MellanÖstern.

Sen skall jag inte vara den som är den, jag gör också kollage ibland och jag skulle vilja bli en jäkel på morphning (någon som har bra guide att rekommendera så hör av er!) och att klippa och klistra mellan bilder för att göra montage - men då är det just det: Ett montage och inte längre ett foto.

mvh Martin

[mingdie]
0

Ja om du inte använde enbart diabilder förrut så behandlades dina bilder i labbet. När jag höll på med egen framkallning så var det kul att köra en bild direkt från kameran utan att fixa till den - det såg inte bra ut. Sedan hur mycket man behandlar är väl upp till var och en.

Eddie